Pracownicy spółki będą odpowiadać na pytanie: "Czy jesteś za podjęciem akcji strajkowej w przypadku niezawarcia przez zarząd spółki Przewozy Regionalne ze związkami zawodowymi paktu gwarancji pracowniczych?" Referendum ma potrwać do 26 sierpnia.

List został opublikowany na stronie internetowej Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP. Podpisali się pod nim liderzy Związku Zawodowego Drużyn Konduktorskich w RP, kolejarskiej "Solidarności", Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP i związku zawodowego maszynistów.

Zdaniem związkowców, w Przewozach Regionalnych zachodzą zmiany, które grożą redukcjami zatrudnienia. Chodzi m.in. o to, że spółka traci udziały w rynku na rzecz przewoźników należących do samorządów danych województw - tak się stało np. na Śląsku, gdzie w grudniu ub.r. pasażerów zaczęły wozić Koleje Śląskie. Kilka dni temu zarząd kujawsko-pomorskiego zakładu spółki zapowiedział zwolnienie do końca roku większości prawie 700-osobowej załogi. Radykalne zwolnienia związane są z przegraniem przetargu na obsługę części połączeń kolejowych w Kujawsko-Pomorskiem.

Związkowców niepokoi także to, że w spółce może dojść do przekształceń strukturalnych. Kilka miesięcy temu marszałkowie województw, do których należy przewoźnik, zaczęli pracować nad nową formułą funkcjonowania firmy. Ich ustalenia nie zostały na razie podane do publicznej wiadomości.

W związku z tym - zdaniem liderów związkowych - powinien zostać wynegocjowany i podpisany pakt gwarancji pracowniczych, który uchroni załogę przed niekorzystnymi zmianami w spółce. Jednak - jak wytknęli w liście - zarząd spółki nie chce z nimi rozmawiać na ten temat.

"Niepodjęcie przez zarząd spółki rokowań sporu zbiorowego w terminie do 14 sierpnia 2013 r. (...) spowoduje ogłoszenie przez nas decyzji o strajku we wszystkich zakładach spółki" - napisali związkowcy.

Spółka nie komentuje tej sprawy.

Przewozy Regionalne to największy w Polsce przewoźnik kolejowy; uruchamia średnio 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie ok. 300 tys. pasażerów.

Spółka powstała w wyniku podziału PKP w 2001 r. Przez kilka lat należała do Grupy PKP, po czym w 2008 r. w wyniku usamorządowienia jej udziały przeszły na własność zarządów 16 województw.