Nie chodzi tylko o pieniądze

Oparcie konkurencyjności oferty o czynnik finansowy jest niewystarczające, szczególnie, że kolejne pokolenia pracowników coraz większą wagę przywiązują do czynników takich jak możliwości rozwoju zawodowego, czy tzw. work–life balance (badanie Motywacje Młodych). Specjaliści pytani przez HRM Institute odpowiadają, że wybierając pracodawcę wybierają tego, który jest znany z dobrej marki (70%). Milllennialsi wybierając firmę do której aplikują na pierwszym miejscu stawiają prestiż i renomę marki, a dopiero na trzecim wynagrodzenia i benefity.

Polecamy: Snapchat stał się nowym narzędziem Employer Brandingu

Employer branding kluczem do sukcesu

88% pracodawców biorących udział w badaniu BIGRAM Wyzwania Rekrutacji, przyznało, że docenia i rozumie wagę jaką employer branding pełni obecnie na rynku pracy, i że może on być czynnikiem decydującym o sukcesie prowadzonych rekrutacji. Każdemu pracodawcy zależy na zatrudnieniu jak najlepszej kadry, dlatego podejmują oni szereg działań mających na celu prezentację i promocję atrakcyjnego wizerunku pracodawcy. Rozpoznawalna atrakcyjna marka pracodawcy na rynku przyczynia się do zwiększenia ilości zgłoszeń rekrutacyjnych jak również motywuje pracowników do podejmowania większego wysiłku na rzecz firmy (pracownicy czują się związani z pracodawcą i dumni ze swojego miejsca pracy). Ponad 60 procent pytanych przedsiębiorców deklaruje, że dużą wagę przywiązują do redakcji ogłoszeń, a połowa twierdzi, że ma już atrakcyjną stronę internetową, w tym zakładkę kariera. Jedna trzecia jest obecna w social media, prowadzi Fanpage.

Każdy pracownik to ambasador firmy

Ale budując wizerunek firmy trzeba pamiętać, aby podejmować działania kompleksowe, które wywodzą się z wnętrza organizacji. Ponieważ określenie marki pracodawcy powstaje w procesie badania opinii pracowników. A dopiero potem marka powinna być promowana na rynku, a oferta prezentowana na stronie i w social media.

Sami pracownicy są najlepszymi ambasadorami firmy w której pracują. Dlatego pracodawcy zaczynają sięgać po nowe innowacyjne rozwiązania, narzędzia rozwojowo integracyjne dla swoich pracowników. Ich celem jest zbudowanie zaangażowania i motywacji pracowników, stworzenie środowiska, w którym mają możliwość rozwijania zainteresowań, swoich pasji. Środowiska, które będą chętnie rekomendować jako miejsce pracy swoim znajomym (co piaty przedstawiciel pokolenia Igrek kieruje się opinią znajomych przy wyborze pracodawcy). Pracownicy, a w szczególności millennialsi oczekują od pracodawców możliwości szybkiej nauki i rozwoju. Czterech na pięciu Igreków jest pozytywnie zmotywowanych do pracy gdy otrzymuje od pracodawcy dofinansowanie studiów podyplomowych lub profesjonalnych kursów. Dla 67%  doświadczonych menedżerów możliwość rozwoju zawodowego oraz atmosfera panująca w pracy jest silnym motywatorem (badanie Motywacje Menedżerów 2016).

Moda na grywalizację

W najnowszym badaniu BIGRAM Wyzwania Rekrutacji „Jak pozyskać i zatrzymać wartościowych pracowników?” ponad 90 procent pytanych przedsiębiorców wykazało zainteresowanie programem Global Management Challenge jako doskonałą okazją do wspierania wizerunku atrakcyjnego pracodawcy. GMC to  symulacja biznesowa, grywalizacja dla zespołów firmowych i studenckich, która jest organizowana w formie konkursów on-line. Krajowe edycje gromadzą około 1500 osób, przedstawicieli firm oraz studentów.  GMC jest traktowane przez pracodawców jako narzędzie przede wszystkim szkoleniowe dla pracowników. Potwierdzają to sami uczestnicy konkursu, którzy wśród zalet edukacyjnych wymieniają przede wszystkim: trening umiejętności analitycznych (78%), nauka planowania i wdrażania strategii (80%). Dziewięciu na dziesięciu pracodawców pytanych o GMC interesuje się możliwością zastosowania projektu w poprawie współpracy i komunikacji wewnętrznej.

Z najnowszej edycji GMC Poland korzystają m.in. AVON, Amazon, Visa, Grupa Kapitałowa PGE, Bank Zachodni WBK, PKN ORLEN SA. Oprócz udziału zespołów firmowych pracodawcy również decydują się na sponsorowanie zespołów studenckich, w ramach employer brandingu, realizacji strategii dotarcia do młodych talentów i pozyskania kandydatów na praktyki i staże.

Źródło: BIGRAM