Wnioskodawca zwrócił się do prezydenta miasta o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku z opieką nad chorą obłożnie matką.
Organ odmówił przyznania zasiłku argumentując, iż w sprawie nie występuje przesłanka do przyznania świadczenia, o której mowa w art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r., Nr 139, poz. 992 ze zm.), to jest bezpośredni związek pomiędzy rezygnacją z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej a koniecznością sprawowania stałej opieki nad osobą niepełnosprawną. Wskazał, iż wnioskodawca nigdy nie pozostawał w zatrudnieniu, co oznacza, że nie mógł z niego zrezygnować ze względu na konieczność opieki nad matką.
Wnioskodawca nie zgodził się z decyzją organu. W odpowiedzi wskazał, że ze względu na konieczność sprawowania opieki nad matką, zrezygnował z pełnego odbycia stażu dla osoby bezrobotnej, po którym mógł dostać bardzo dobrą pracę.
WSA zwrócił uwagę, iż zarówno świadczenie pielęgnacyjne, jak i specjalny zasiłek opiekuńczy służą wspólnemu celowi, jakim jest rekompensata osobie rezygnacji z zatrudnienia celem sprawowania opieki nad członkiem rodziny niezdolnym do samodzielnej egzystencji z uwagi na niepełnosprawność potwierdzoną stosownym orzeczeniem. Rekompensata ta przyjmuje postać pieniężną, co wynika wprost zarówno z art. 16a ust. 6, jak i art. 17 ust. 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych. Okoliczność ta pozwala zaś na przyjęcie, że świadczenia te mają w istocie związek nie tyle z formą, w jakiej wnioskodawca uzyskiwał wynagrodzenie, ale z możliwością zarobkowania, jaką ta osoba posiadała, a z której zrezygnowała w celu sprawowania opieki nad osobą niepełnosprawną. Taką możliwość dla skarżącego stwarzało odbywanie stażu, podczas którego otrzymywał on stypendium. Zdaniem WSA zauważyć należy, że zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 674 ze zm.), podczas odbywania stażu bezrobotny nabywa umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. To zaś pozwala na stwierdzenie, że otrzymywane przez skarżącego stypendium miało związek z wykonywaną przez niego pracą. Skarżący, wnosząc o pozbawienie go statusu osoby bezrobotnej, zrezygnował nie tylko z gotowości do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy, ale także z odpłatnych form aktywizacji osób bezrobotnych, do których należy m.in. staż – podkreślił WSA.
Zatem przerwanie stażu, na który bezrobotny został skierowany przez urząd pracy, w związku z koniecznością sprawowania opieki nad chorą matką, należy uznać za równorzędne z rezygnacją z zatrudnienia – uznał WSA.
Wyrok WSA w Olsztynie z 7 listopada 2013 r., sygn. akt II SA/Ol 892/13