Weszła w życie ustawa o „jednym okienku”
\

Z dniem 17 stycznia 2013 r. weszła w życie ustawa o „jednym okienku”. Głównym celem przygotowanej w Ministerstwie Sprawiedliwości ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw jest uproszczenie i ograniczenie obowiązków oraz procedur dla firm rozpoczynających działalność gospodarczą.

Dzięki nowym regulacjom:

- przedsiębiorca nie będzie musiał zawiadamiać Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej o rozpoczęciu działalności (jej miejscu, rodzaju i zakresie oraz ich zmian), eliminuje się jednocześnie sankcję za niedopełnienie tego obowiązku;

- skrócony zostanie termin (z maksymalnych 14 do 3 dni) wydawania potwierdzenia o nadaniu NIP przez naczelnika urzędu skarbowego podmiotom innym niż osoby fizyczne, które rozpoczynają działalność.

Jednocześnie ustawa:

- zapewni Państwowej Inspekcji Sanitarnej dostęp do danych zgromadzonych w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) oraz zgromadzonych przez ZUS na koncie płatnika składek;

- nałoży na urzędy statystyczne obowiązek udostępniania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej – z urzędu, nieodpłatnie i co kwartał – zgromadzonych w rejestrze podmiotów informacji o podmiotach deklarujących zatrudnienie pracowników w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań tych organów.

Opracowanie: Weronika Adamczyk

Źródło: www.ms.gov.pl, stan z dnia 17 stycznia 2013 r.

Data publikacji: 17 stycznia 2013 r.