Pytanie pochodzi z publikacji Serwisu BHP.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2013 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu prac związanych z narażeniem na zranienie ostrymi narzędziami używanymi przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych (Dz. U. z poz. 696) - dalej r.b.o.n., weszło w życie 27 czerwca 2013 r.
Powyższy przepis ma na celu wdrożenie przepisów dyrektywy Rady 2010/32/UE z dnia 10 maja 2010 r. w sprawie wykonania umowy ramowej dotyczącej zapobiegania zranieniom ostrymi narzędziami w sektorze szpitali i opieki zdrowotnej zawartej między HOSPEEM [Europejskim Stowarzyszeniem Pracodawców Szpitalnictwa i Opieki Zdrowotnej] a EPSU [Europejską Federacją Związków Zawodowych Służb Publicznych] (Dz. Urz. UE L 134 z 1 czerwca 2010, s. 66) – dalej dyrektywa 2010/32/UE, i stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 23715 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Zobacz także: Pracodawca wdroży procedury bezpiecznego postępowania z ostrymi narzędziami>>
Omawiany przepis nałożył na pracodawców podmiotów leczniczych nowe obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednym z nich, określonym w § 3 ust. 1 r.b.o.n., jest dokonywanie oceny ryzyka zawodowego na zranienia ostrym narzędziem oraz przeniesienia zakażenia w wyniku ekspozycji na krew lub inny potencjalnie zakaźny materiał biologiczny na danym stanowisku pracy, oceny uwzględniającej aktualną wiedzę medyczną i techniczną oraz wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym wyniki prac naukowo-badawczych mających na celu eliminację lub ograniczenie przyczyn powodujących wypadki przy pracy i choroby zawodowe. Ocena ryzyka powinna zawierać w szczególności:
1) klasyfikację i wykaz szkodliwych czynników biologicznych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 2221 § 3 k.p. oraz zagrożenia dla życia i zdrowia spowodowane chorobami, jakie mogą wystąpić w następstwie zakażenia, a także możliwego działania toksycznego lub alergizującego szkodliwych czynników biologicznych,
2) stan zdrowia pracownika, w tym w szczególności choroby przewlekłe, na które choruje,
3) określenie narażenia, w tym rodzaj, stopień oraz czas jego trwania,
4) czynności, w trakcie których może dojść do narażenia,
5) rodzaje wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych ostrych narzędzi, warunki pracy, sposób organizacji pracy, poziom kwalifikacji personelu, czynniki psychospołeczne i inne czynniki związane ze środowiskiem pracy,
6) decyzje, wystąpienia i zalecenia pokontrolne organów kontroli i nadzoru nad warunkami pracy, wydane na podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonych w podmiocie wykonującym działalność leczniczą.
Zobacz także: Jakie informacje umieścić w "raporcie zakłuciowym" za II półrocze 2013 r.?>>
Dokonanie powyższej oceny powinno poprzedzać zastosowanie środków eliminujących lub ograniczających stopień narażenia na zranienia ostrymi narzędziami , których celem jest ochrona pracowników przed wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi.
Z § 3 ust. 2 r.b.o.n. wynika, że ocena ryzyka , o jakiej mowa powyżej, powinna być okresowo powtarzana (nie rzadziej niż raz na dwa lata), a także przeprowadzana zawsze wtedy, gdy na stanowisku pracy wystąpią zmiany mające lub mogące mieć znaczenie dla zdrowia i bezpieczeństwa pracownika w miejscu pracy.
Z uwagi na to, że ani omawiany, ani żaden inny przepis nie wskazuje terminu, w jakim należy dokonać pierwszej takiej oceny, pracodawcy powinni uczynić to niezwłocznie (bez zbędnej zwłoki), a więc tak szybko, jak to tylko możliwe. Są to oczywiście określenia zwane w prawie "nieostrymi", tym niemniej z uwagi na możliwość wystąpienia (np. w związku z zakażeniem pracownika) konsekwencji niepożądanych dla pracodawcy odwlekającego dokonanie oceny, we własnym interesie powinien jej dokonać jak najwcześniej.
Zobacz także: Czy po zakłuciu się igłą należy sporządzić protokół powypadkowy?>>
Więcej na ten temat w Serwisie BHP.