Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do przepisów UE oraz unijnego rozporządzenia REACH w sprawie rejestracji i autoryzacji chemikaliów w celu ich bezpiecznego stosowania.
Zgodnie z nowym prawem grzywną, ograniczeniem wolności lub pozbawieniem wolności do dwóch lat karany będzie wywóz chemikaliów bez oficjalnej zgody w przypadkach, gdy jest to wymagane przepisami UE. Takie kary przewidziano również za wprowadzanie na rynek detergentów, które nie spełniają wymogów dotyczących zawartości fosforanów i innych związków fosforu. Na dystrybutorów wprowadzających do obrotu detergenty bez etykiet w języku polskim i uchylających się od tego, będzie nakładana grzywna.
Nowe prawo nałoży też obowiązek oznakowania i opatrzenia odpowiednimi znakami ostrzegawczymi pojemników, zbiorników i rurociągów, gdzie przechowywane są znaczące ilości substancji niebezpiecznych. Sposób oznakowania określić ma rozporządzenie ministra zdrowia, działającego w porozumieniu z szefami resortów gospodarki, pracy i środowiska.
Unijne rozporządzenie CLP z 2009 roku (dotyczące systemu klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin chemicznych) wprowadziło nowe oznaczenia dla stwarzających zagrożenie chemikaliów w Unii Europejskiej. Piktogramy są zgodne z Globalnym Zharmonizowanym Systemem ONZ.
Nowe piktogramy mają kształt ustawionego na wierzchołku kwadratu z czerwoną obwódką i białym tłem, i zastąpią stare symbole w kolorze pomarańczowym. Stare piktogramy pozostaną w użyciu do 1 czerwca 2017 r.
Przepisy ustawy zastępują także termin "substancja niebezpieczna" zwrotem "stwarzająca zagrożenie".
Przepisy rozszerzają ponadto kompetencje inspektora ds. substancji chemicznych. Jego zadaniem będzie m.in. upowszechnianie wiedzy na temat szkodliwego oddziaływania substancji chemicznych i ich mieszanin na zdrowie człowieka i środowisko. Inspektor ma również propagować wiedzę o zapobieganiu negatywnym skutkom stosowania chemikaliów oraz będzie zobowiązany co roku przekazywać Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) informacje o funkcjonowaniu systemu Dobrej Praktyki Laboratoryjnej w Polsce.
Przedsiębiorcy będą musieli elektronicznie informować inspektora o wytwarzaniu w Polsce mieszaniny niebezpiecznej lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie wprowadzanej do obrotu lub sprowadzanej do naszego kraju.
Ustawa zawiera ponadto przepis, który ma umożliwić wstrzymanie obrotu szkodliwą substancją chemiczną, gdy jest to niezgodne z raportem bezpieczeństwa chemicznego, sporządzonym przez jej wytwórcę lub importera, a dalszy użytkownik nie sporządził własnego raportu bezpieczeństwa chemicznego.
Jak uzasadniają autorzy, ma to zapobiec zatruciom produktami chemicznymi, które nie powinny znaleźć się na rynku, gdy brakuje wyraźnego zakazu wprowadzania ich do obrotu. (PAP)
Więcej na ten temat w Serwisie BHP.