Służba bezpieczeństwa i higieny pracy jest to jedno- lub wieloosobowa wyodrębniona komórka organizacyjna, która pełni funkcje doradcze i kontrolne wobec działań pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawowe unormowania dotyczące służby bhp znajdują się w rozdziale X ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) – dalej k.p. Szczegółowy zakres działania, uprawnienia, organizację, liczebność i podporządkowanie służby bhp, a także kwalifikacje wymagane do wykonywania zadań służby bhp określa, wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 23711 § 5 k.p., rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 z późn. zm.) - dalej r.s.b.h.p.
Komisja bezpieczeństwa i higieny pracy jest organem o charakterze doradczym i opiniującym w dziedzinie bhp. Organizację, zakres działania oraz uprawnienia komisji bhp określone zostały w Rozdziale XI k.p. Obowiązek powołania komisji bhp spoczywa na pracodawcy zatrudniającym więcej niż 250 pracowników. Jeśli traktować określony w art. 23712 § 1 k.p. próg jako minimum ustawowe, uznać trzeba, że w razie stwierdzenia takiej potrzeby, dopuszczalne jest również powołanie komisji bhp u pracodawcy zatrudniającego mniej niż 250 pracowników. W przeciwieństwie do służby bhp, przepisy nie przewidują natomiast możliwości nakazania utworzenia komisji bhp w drodze decyzji inspektora pracy.
Więcej na ten temat w Serwisie BHP.