Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, może zawiesić prowadzenie działalności na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Taką możliwość mają biznesmeni prowadzący jednoosobowo działalność gospodarczą, jak i będący wspólnikami spółek prawa handlowego.
Takie uprawienie przewiduje art. 14a ustawy o swobodzie gospodarczej. Podczas zawieszenia działalności przedsiębiorca nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym ani ubezpieczeniu zdrowotnemu. Może jednak zdecydować, że będzie dobrowolnie opłacał składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz zdrowotne. Nie może jednak wtedy opłacać składek wypadkowej i chorobowej. Do ubezpieczenia chorobowego można bowiem przystąpić, gdy ubezpieczenia emerytalne i rentowe są obowiązkowe.
Podczas zawieszenia działalności przedsiębiorca nie ma obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy. Podobnie jak przy składce chorobowej, daninę na FP opłaca się za okres obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, a te podczas zawieszenia są dobrowolne.
Przedsiębiorca, który zdecydował się zawiesić prowadzenie biznesu składa o tym specjalną informację do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej na druku CEIDG-1. Instytucja ta przekazuje do ZUS kopię wpisu o zawieszeniu działalności. Nie trzeba więc dokonywać jeszcze jakichś dodatkowych formalności. ZUS, po otrzymaniu z CEIDG informacji o zawieszeniu przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej, wyrejestruje przedsiębiorcę – płatnika składek - na formularzu ZUS ZWPA oraz tego samego przedsiębiorę – ubezpieczoną osobę z ubezpieczeń na formularzu ZUS ZWUA. Jeśli przedsiębiorca zgłaszał do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny lub osoby współpracujące, to ZUS je wyrejestruje z tego ubezpieczenia. O tym wszystkim ZUS powiadomi przedsiębiorcę w odrębnym piśmie.
Wspólnicy spółek prawa handlowego zgłaszają zawieszenie prowadzenie działalności do KRS. Muszą również przygotować zgłoszenia i wnioski do urzędu statystycznego, skarbowego oraz ZUS - formularz ZUS ZWPA. Inaczej niż przy jednoosobowych firmach, wspólnicy spółki prawa handlowego sami bezpośrednio w ZUS wyrejestrowują się jako płatnicy składek przy wykorzystaniu formularza ZUS ZWPA, a także jako osoby ubezpieczone na formularzu ZUS ZWUA.
Firma podczas zawieszenia działalności nie może osiągać przychodów z działalności, którą świadczy. Ustawa o swobodzie działalności określa jednak czynności jakie ma prawo wykonywać przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia. Może on wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów i przyjmować należności. Ma obowiązek regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie, może uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej, a także wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa. Ponadto może osiągać przychody finansowe – także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej. Istotne jest, że firma może zostać skontrolowana w trakcie zawieszenia na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.
Agnieszka Rosa