Blisko 80% właścicieli mikro i małych firm uważa, że prowadzenie biznesu jest trudne lub bardzo trudne. Tylko co piąty jest przeciwnego zdania.
Wnioski pochodzą z badania polskiego small biznesu, które dla Gazety Wyborczej i TVN CNBC Biznes przygotowała firma badawcza 4P Research Mix we współpracy z firmą ICTAS. Wynika z nich także, iż 72% przedsiębiorców obserwuje, że najważniejsza dla ich klientów jest cena. Jako kolejne kryteria decydujące o wyborze badani wskazują jakość, dopasowanie do potrzeb, czas realizacji czy renomę firmy. Przedstawiciele małego biznesu działają na rynku wysoce konkurencyjnym. Blisko połowa z nich rywalizuje z co najmniej dziesięcioma poważnymi konkurentami, w tym co trzeci twierdzi, że ma ich ponad 20. Jedynie co piąta firma zmaga się z dwoma-czterema poważnymi konkurentami, a zaledwie 2% firm w ogóle nie ma konkurencji. Mimo dużej konkurencji badania pokazują, że właściciele małych i mikroprzedsiębiorstw nie przejmują się strategią rozwoju i działają raczej intuicyjnie. Jedynie 12% firm posiada dokument opisujący strategię rozwoju na najbliższe lata. A jedynie co piąte przedsiębiorstwo jako główny element strategii ma atrakcyjną cenę.
Źródło: wyborcza.biz, 7 grudnia 2010 r.