Wdzięczność może dotyczyć wszystkiego i wszystkich, co jest w zasięgu. I gdy, zamiast skupiać się na tym, czego managerowi brakuje i co nie działa, skupia się on na tym, co ma – wtedy wyostrzają mu się zmysły doceniania siebie i innych, dostrzegania tego - co jest dobre, co sam już ma i kim jest. Dzięki temu sam nie tylko dba o swoje zdrowie emocjonalne, wypełnia się pozytywną energią, ale też emanuje nią na zewnątrz. Wzmacnia swoje relacje z ludźmi, buduje autorytet, gromadzi wokół siebie ludzi.
Jak praktykować wdzięczność
Aby móc nazwać nawyk wdzięczności praktyką – warto go trenować codziennie i przy każdej okazji. Można dziękować w myślach, można na głos, można też pisać o tym - za co jest się wdzięcznym sobie lub pisać do innych, prezentując im swoją wdzięczność. Można więc wykorzystywać różne szanse, jakie przynosi życie i praca i tylko modyfikować formę realizacji wdzięczności.
Z końcem roku szczególnie warto:
- napisać do kogoś maila z wiecznością za współpracę, możliwość wymiany myśli czy inspiracje.
- przy wręczaniu prezentów pamiętać o wdzięczności za konkretne tematy, działania, zachowania, postawy - które były wartością w tej relacji.
- podczas spotkań z ludźmi na kolacji świątecznej dziękować za ich zaangażowanie, wyniki, pracę na sukces firmy i managera, wspieranie i troskę, rozwijanie siebie i innych.
- docenić trudnych pracowników - bo byli to nauczyciele, dzięki którym manager miał okazję nauczyć się nowych umiejętności czy innego sposobu myślenia, wejść na wyższy poziom mistrzostwa osobistego czy zawodowego.
- docenić trudne sytuacje – bo one wymagały wyjścia ze strefy komfortu, wypróbowania nowych sposobów, szukania wsparcia czy otwarcia się na zmianę.
- docenić siebie za nabyte doświadczenia, włożony wysiłek i pracę nad sobą, osiągnięte sukcesy, wyzwania i wybory, drogę - jaką się przebyło przez ten kolejny rok.
„W codziennym życiu wyraźnie widać, że nie to nie szczęście czyni nas wdzięcznymi, lecz wdzięczność szczęśliwymi”
– David Steindl-Rast
Wdzięczność to jednak nie tylko okazja do podsumowania roku czy półrocza. Na co dzień warto być wdzięcznym za życie, zdrowie, dobre samopoczucie, spokój wewnętrzny, posiadane umiejętności i talenty, jakość własnego życia, możliwości korzystania z dóbr materialnych, szczęśliwą podróż, okazję do odpoczynku, smaczny posiłek, pracę, rodzinę, ciekawe spotkanie, rozmowę z przypadkową osobą, itp.
Praktyka wdzięczności uczy bycia tu i teraz, uważności na siebie, widzenia siebie, okazywania sobie ważności, pozytywnego nastawienia, zarządzania własnymi myślami – które puszczone bez kontroli stają się automatycznymi nawykami – które potrafią zniszczyć managerowi czasami najlepszy dzień czy sukces.
Czytaj też: Psycholog biznesu: Aby się rozwijać, trzeba też rezygnować >
W ramach treningu można prowadzić dziennik wdzięczności – w którym manager może zapisywać rano lub wieczorem, za co jest wdzięczny. Dziennik przydaje się szczególnie w trudniejszych sytuacjach, kiedy tracimy motywację lub wiarę w siebie. Można założyć słoik skarbów, do którego wrzucamy swoje zapiski – które odczytywane co tydzień mogą być dobrą okazją do zmiany myślenia o sobie i wzmacniania poczucia własnej wartości.
Warto pamiętać, że praktykowanie wdzięczności to źródło radości, poczucia szczęścia i zadowolenia z siebie, źródło pozytywnych emocji, lepszego nastawienia do świata i ludzi, często podstawa zdrowia psychicznego i fizycznego. Bez praktyki wdzięczności trudno być liderem własnego życia i tym bardziej liderem dla innych. Praktykuj więc swoją wdzięczność codziennie, by Twoje życie i praca były przepełnione obfitością.
Beata Stefańska, psycholog biznesu
www.beatastefanska.com
Studia przypadków - zainspiruj się najlepszymi praktykami z LEX HR! Poznaj koncepcje warte skopiowania, jak i potencjalne błędy, których należy unikać >
Nie masz dostępu do tych materiałów? Sprawdź, jak go uzyskać >