Pracownik może odmówić wykonania polecenia i nie zgodzić się np. na wydłużanie dat przydatności do spożycia produktów spożywczych lub fałszowanie ewidencji czasu pracy. O takich sprawach powinien poinformować inspekcję handlową lub policję.
Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) coraz częściej udziela porad prawnych pracownikom, którym ich przełożeni zlecają wykonywanie zadań niezgodnych z przepisami prawa. W takiej sytuacji pracownik może odmówić wykonania polecenia służbowego.
Pracownik powinien zatem odmówić wykonania polecenia, które polega np. na zmienianiu daty ważności produktów spożywczych. Swoim działaniem może bowiem narazić inne osoby na utratę zdrowia lub życia.
W takich przypadkach oprócz odmowy wykonania polecenia, pracownik powinien także powiadomić odpowiednie służby lub inspekcje. W przypadku fałszowania dat ważności produktów spożywczych właściwa będzie Państwowa Inspekcja Handlowa lub Państwowa Inspekcja Sanitarna.
W przypadku gdy pracownik podejrzewa, że wykonanie zadanie spełni znamiona popełnienia przestępstwa, powinien poinformować o tym policję lub prokuraturę.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Bartosz Marczuk, 10 lutego 2011 r.