Takie same, złagodzone warunki, dotyczą ojców korzystających z urlopu ojcowskiego a także osób, które wezmą urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego.
Potrzeba nowelizacji ustawy wynikła z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Uznał on, że urlop macierzyński powinien być wliczany do stażu pracy uprawniającego do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, zwanego potocznie „trzynastką". Art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1144 z późn. zm.) regulujący te kwestie okazał się niekonstytucyjny (wyrok TK z dnia 9 lipca 2012 r., sygn. akt P 59/2011, Dz. U. z 2012 r. poz. 819). Trybunał badał nieuwzględnienie urlopu macierzyńskiego w prawie do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu, w sytuacji przepracowania mniej niż 6 miesięcy w ciągu roku. Ustawa przewidywała, że pracownik nabywa prawo do trzynastki w pełnej wysokości po roku pracy u danego pracodawcy. Trzynastka w proporcjonalnej wysokości należy się po przepracowaniu 6 miesięcy, a w niektórych wypadkach nawet gdy pracownik pracuje krócej niż pół roku. Niekonstytucyjne było pomijanie urlopu macierzyńskiego w obliczaniu stażu krótszego niż pół roku. Trybunał nie orzekł o utracie mocy przepisu. A zatem aby można wypłacić trzynastki, trzeba było zmienić ustawę.
Uchwalona nowela jest tego realizacją. Ale idzie dalej niż regulacje wynikające z niekonstytucyjnego przepisu. Według zmienionej ustawy nie tylko urlop macierzyński, ale także ojcowski uprawnia do dodatkowej pensji. Zakresem uprawniającym do dodatkowej pensji objęte są także urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego. Złagodzone warunki nabycia prawa do trzynastki mają zastosowanie do wynagrodzeń za 2012 r. Ustawa zawiera przepis obligujący pracodawców do wypłaty dodatkowych wynagrodzeń tym pracownikom, którzy nabyli do nich prawo na podstawie zmienionych przepisów. Mają to uczynić w ciągu trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, jako specyficzna premia regulaminowa, powoli odchodzi do lamusa i nie jest już powszechne. Ciągle jednak jest stałym elementem wynagrodzenia dla zatrudnionych w administracji publicznej.