Odpowiedź: rubryki świadectwa pracy, które nie dotyczą danego pracownika mogą pozostać puste.
Uzasadnienie: zgodnie z art. 97 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) – dalej k.p. w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Wzór świadectwa pracy zawiera załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282). Załącznik zawiera wyjaśnienia dotyczące sposobu wypełniania świadectwa pracy, wskazujące rodzaj informacji, jakie należy wskazać w poszczególnych punktach świadectwa pracy.
Zobacz także: Świadectwo pracy w praktyce
Wyżej wymienione przepisy nie określają jednak, w jaki sposób pracodawca powinien wypełnić te rubryki świadectwa pracy, które nie odnoszą się do danego pracownika (np. punkt dotyczący odbywania służby wojskowej, czy korzystania z urlopu bezpłatnego – w przypadku pracownika, który z takiego urlopu nie korzystał). W konsekwencji, jako dopuszczalne należy uznać zarówno pozostawienie takich rubryk pustych, jak i wykreślenie ich linią poziomą, czy umieszczenie adnotacji „nie dotyczy”. Jeżeli więc pracodawca przy wystawianiu świadectwa pracy korzysta z pomocy programu komputerowego, który pozostawia jako puste te rubryki świadectwa pracy, które nie dotyczą danego pracownika, to nie ma podstaw aby pracownik kwestionował tak wypełnione świadectwo pracy.