Odpowiedź: Pracodawca nie ma obowiązku wpisywania w treści świadectwa pracy NIP pracownika.
Uzasadnienie: Świadectwo pracy jest dokumentem, którego treść jest regulowana przepisami prawa. Pracodawca nie ma dowolności w ustalaniu informacji, które powinny znaleźć się w treści świadectwa pracy. Z istoty świadectwa pracy wynika, że jest to dokument wydawany w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, stwierdzającym okoliczności dotyczące zakończonego zatrudnienia, które to okoliczności mają lub mogą mieć znaczenie przy ustaleniu prawa do świadczeń albo ich wymiaru w przyszłym stosunku pracy, a także uprawnień z ubezpieczenia społecznego.
Wzór świadectwa pracy stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz. U. Nr 60, poz. 282 z późn. zm.) wydanego na podstawie art. 97 § 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). W pkt 1 wzoru stosownie do opisu wskazuje się "imię i nazwisko pracownika", "imiona rodziców", "datę urodzenia". Tym samym należy przyjąć, iż w ocenie ustawodawcy są to wystarczające dane identyfikujące konkretnego pracownika. NIP pracownika nie został wprost wymieniony przez ustawodawcę, a zatem nie jest informacją niezbędną do wydania świadectwa pracy. Wystarczające jest wskazanie imienia i nazwiska pracownika, imion rodziców oraz daty urodzenia pracownika.