Pracownice zatrudnione na stanowisku recepcjonistki (w Domu Turysty) pracują całą dobę w systemie równoważnego czasu pracy.
Czy pracownice mogą pracować cztery niedziele w miesiącu?
W opisanej sytuacji pracownice nie mogą pracować w czwartą pod rząd niedzielę, jeżeli w trzy poprzedzające pracowały.
Stosunek pracy pracowników samorządów terytorialnych został odrębnie uregulowany ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.) - dalej u.p.s. Ustawa ta weszła w życie 1 stycznia 2009 r. Zgodnie z art. 43 ust. 1 u.p.s. w kwestiach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p. Ustawodawca w art. 5 k.p., w sposób jednoznaczny wskazuje na stosowanie przepisów w nim zawartych do określonej kategorii pracowników, w przypadku braku stosownych uregulowań o charakterze szczególnym.
Od 1 stycznia 2009 r. wymiar czasu pracy pracowników samorządowych nie jest już odrębnie uregulowany. Ustawa o pracownikach samorządowych. nie zawiera regulacji dotyczących dopuszczalnych norm i systemów czasu pracy pracowników samorządowych. Oznacza to, że stosuje się do nich odpowiednio przepisy o czasie pracy z zawarte w kodeksie pracy.
W zakładach pracy, w których praca odbywa się również w niedziele, pracownik powinien korzystać co najmniej raz na 4 tygodnie z niedzieli wolnej od pracy (art. 15112 k.p.). Nie dotyczy to pracowników zatrudnionych w systemie pracy weekendowej, określonym w art. 144 k.p. Niedziela wolna od pracy powinna być z góry ustalona w rozkładzie czasu pracy. Pracodawca, który nie przestrzega powyższego obowiązku naraża się na odpowiedzialność za wykroczenie przeciwko prawom pracownika.
Czy pracownice mogą pracować cztery niedziele w miesiącu?
W opisanej sytuacji pracownice nie mogą pracować w czwartą pod rząd niedzielę, jeżeli w trzy poprzedzające pracowały.
Stosunek pracy pracowników samorządów terytorialnych został odrębnie uregulowany ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.) - dalej u.p.s. Ustawa ta weszła w życie 1 stycznia 2009 r. Zgodnie z art. 43 ust. 1 u.p.s. w kwestiach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p. Ustawodawca w art. 5 k.p., w sposób jednoznaczny wskazuje na stosowanie przepisów w nim zawartych do określonej kategorii pracowników, w przypadku braku stosownych uregulowań o charakterze szczególnym.
Od 1 stycznia 2009 r. wymiar czasu pracy pracowników samorządowych nie jest już odrębnie uregulowany. Ustawa o pracownikach samorządowych. nie zawiera regulacji dotyczących dopuszczalnych norm i systemów czasu pracy pracowników samorządowych. Oznacza to, że stosuje się do nich odpowiednio przepisy o czasie pracy z zawarte w kodeksie pracy.
W zakładach pracy, w których praca odbywa się również w niedziele, pracownik powinien korzystać co najmniej raz na 4 tygodnie z niedzieli wolnej od pracy (art. 15112 k.p.). Nie dotyczy to pracowników zatrudnionych w systemie pracy weekendowej, określonym w art. 144 k.p. Niedziela wolna od pracy powinna być z góry ustalona w rozkładzie czasu pracy. Pracodawca, który nie przestrzega powyższego obowiązku naraża się na odpowiedzialność za wykroczenie przeciwko prawom pracownika.