Pytanie pochodzi z publikacji Serwisu BHP

Po raz pierwszy sporządzamy dla naszych pracowników ocenę ryzyka zawodowego. Stanowiska w naszej firmie to: pracownik administracyjno-biurowy, stanowiska kierownicze, archiwista, informatyk, kierowca, pracownik gospodarczy, kierowca.

Pomiarów jakich czynników szkodliwych w środowisku pracy musimy dokonać? Jesteśmy dużym urzędem. Czy wystarczy pomiar natężenia oświetlenia i natężenia hałasu?

Odpowiedź

Praca na stanowiskach administracyjno-biurowych z założenia nie jest pracą w warunkach narażenia na czynniki szkodliwe. Prace te mogą być zaliczone (na podstawie wykonanej oceny ryzyka zawodowego) do prac uciążliwych. W przypadku, gdy na stanowisku administracyjno-biurowym zakres obowiązków pracownika wykracza poza zwykłe czynności związane z taką pracą (tj. wykonywaniu prac biurowych wraz z obsługą komputera, odbieranie telefonów/faxów, etc.) lub istnieje uzasadniona obawa, że pracownik ten jest narażony na działanie czynników szkodliwych, pracodawca ocenia i ewentualnie nakazuje przeprowadzenie badań i pomiarów czynników szkodliwych na danym stanowisku.

Ponadto w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowisku kierowcy, czy pracownika gospodarczego, zasadne może się okazać wykonanie dodatkowych badań w zależności od specyfiki pracy (wibracje, narażenie na czynniki chemiczne). Należy każdorazowo przeanalizować w danym zakładzie, czy takie zagrożenia mogą wystąpić. Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 33, poz. 166) pracodawca wskazuje czynniki szkodliwe dla zdrowia w środowisku pracy, dla których wykonuje się badania i pomiary, po przeprowadzeniu rozpoznania źródeł ich emisji oraz warunków wykonywania pracy, które mają wpływ na poziom stężeń lub natężeń tych czynników lub na poziom narażenia na oddziaływanie tych czynników, ze szczególnym uwzględnieniem:

rodzaju tych czynników oraz ich właściwości;

procesów technologicznych i ich parametrów;

wyposażenia technicznego, w tym maszyn, urządzeń, instalacji i narzędzi, które mogą być źródłem emisji czynników szkodliwych dla zdrowia, z uwzględnieniem wyników pomiarów tej emisji dostarczanych przez producentów;

środków ochrony zbiorowej i danych dotyczących ich użytkowania;

organizacji pracy i sposobu wykonywania pracy;

rzeczywistego czasu narażenia na oddziaływanie czynników szkodliwych dla zdrowia, z uwzględnieniem obowiązującego u pracodawcy systemu i rozkładu czasu pracy.

Ponadto, pracodawca konsultuje z pracownikami lub ich przedstawicielami, w trybie przyjętym u danego pracodawcy, działania dotyczące:

rozpoznania i typowania czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;

wykonywania badań, pomiarów i pobierania próbek tych czynników na stanowisku pracy.

Łukasz Wawszczak, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 16 października 2014 r.