Z badania ankietowego, przeprowadzonego przez Business Centre Club wśród firm członkowskich w lutym br., wynika, że ponad połowa respondentów negatywnie ocenia rządowy projekt ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK).
System zabezpieczenia społecznego powinien być transparentny, stabilny, posiadać zaufanie społeczne oraz uwzględniać skutki starzenia się polskiego społeczeństwa na przyszłe stopy zastąpienia - zwraca uwagę BCC w opinii do projektu ustawy.
Czytaj też: Nie każdy PPE zwolni z obowiązku tworzenia PPK >>
Przedsiebiorcy podkreślają, że dotychczasowe pomysły rozwinięcia w ramach systemu ubezpieczeń społecznych, tzw. III, dobrowolnego filara emerytalnego, nie powiodły się. W pracowniczych planach emerytalnych od 2000 r. zgromadzono niespełna 400 tys. uczestników, a na indywidulanych kontach emerytalnych oszczędza ok. 5 proc. zatrudnionych. Polacy nie mają zaufania do państwa. Aby je odbudować konieczne jest zagwarantowanie wprost w ustawie, że środki w PPK pozostaną prywatną własnością. System zabezpieczenia społecznego, powinien być transparentny, stabilny, posiadać zaufanie społeczne, oraz uwzględniać skutki starzenia się polskiego społeczeństwa na przyszłe stopy zastąpienia - czytamy w opinii BCC.
Organizacja nie poprzestała na krytyce projektu, ale przygotowała konkretne propozycje zmian:
1. Należy podjąć działania informacyjne i edukacyjne na rzecz podniesienia świadomości o spodziewanym silnym spadku tzw. stopy zastąpienia (stosunek wysokości emerytury do pobieranego wynagrodzenia) i konieczności dodatkowego oszczędzania na cel emerytalny w okresie aktywności zawodowej osób zatrudnionych.
2. Trzeba precyzyjnie wyjaśnić, dlaczego proponowany mechanizm PPK, oparty o metodę kapitałową jest dobrym instrumentem prywatnego oszczędzania na cel emerytalny,i tworzenia oszczędności własnych na okres po zakończeniu aktywności zawodowej.
Czytaj też: PPE, PPK, a może coś jeszcze? Pracodawcy stoją przed wyborem >>
3. Proponowane wdrożenie dodatkowego komponentu oszczędzania na cel emerytalny w postaci PPK zachowuje charakter dobrowolny po stronie uczestników programu i przymusowy po stronie pracodawców. Wkład finansowy ze strony pracodawców będzie jednak dominujący, potencjalnie znacznie powiększającym koszt pracy. Należy obniżyć koszty administracyjne nakładane na pracodawcę, związane z wprowadzeniem planu.
4. Aktywa gromadzone w PPK będą bardzo znaczące (ok. 5 mld zł, przy ostrożnym szacunku uczestnictwa, już w pierwszym roku funkcjonowania ustawy). Kluczowy będzie sposób ich inwestowania. Od jakości decyzji inwestycyjnych zależeć będzie zaufanie pracowników do PPK. Ew. powierzenie zarządzania aktywami zarówno towarzystwom funduszy inwestycyjnych, jak i powszechnym towarzystwom emerytalnym oraz towarzystwom ubezpieczeń na życie należy pozostawić regulatorowi, uwzględniając efekt konsultacji społecznych.
5. Należy doprowadzić do dyskontynuacji ustawy o zniesieniu limitu tzw. 30 krotności o-zusowania, której wdrożenie z 1 stycznia 2019 r. oznaczać będzie objęcie składkami na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pełnego wynagrodzenia jako podstawy wymiaru i przeniesienie jej kosztów na pracodawców. Podniesienie kosztów zatrudnienia dla firm o ponad 1 mld zł rocznie w ciągu najbliższych 10 lat jest nie do zaakceptowania. Szczególnie wtedy gdy pracodawcy zostaną obciążeni składką podstawową do PPK w części po ich stronie w kwocie 2-4 mld zł rocznie. Nałożenie tych dwóch dodatkowych kosztów pracy jest zbyt dużym obciążeniem dla pracodawców. Ustawa znajduje się obecnie w Trybunale Konstytucyjnym i powszechnym oczekiwaniem pracodawców jest jej unieważnienie, z uwagi na tryb jej wprowadzenia.
[-OFERTA_HTML-]