Jak wynika z wyników badań zrealizowanych przez Millward Brown dla 3M w ramach kampanii „Chroń Swój Świat”, aż co dziesiąta osoba nie czuje się bezpiecznie w pracy, a tylko 17% zdaje sobie sprawę, że ich bezpieczeństwo zależy od nich samych lub ich koleżanek i kolegów. Dlatego organizator postawił przed kampanią zadanie uświadomienia pracowników, że stosując się do zasad BHP chronią nie tylko siebie, ale również swoich bliskich i współpracowników.
Skala wypadków w pracy jest ogromna. Według Głównego Urzędu Statystycznego w 2013 r. było ich około 90 tys. – mówi Wojciech Kostro, Dyrektor Rynku Grupy Biznesowej Bezpieczeństwo i Grafika w 3M Poland. Dostrzegając niewystarczającą skuteczność dotychczasowych akcji społecznych, postanowiliśmy postawić na niestandardowe rozwiązania, czyli na kampanię emocjonalną i angażującą. Dlatego nawiązaliśmy współpracę m.in. z kabaretem Łowcy.B, którzy przez swój skecz „Pamiętaj o bezpieczeństwie” mówią o tym problemie w sposób przyjemny i prosty.
Przepisy bezpieczeństwa pracy na poziomie deklaratywnym są powszechnie znane (98% respondentów). Dlatego, 3M postanowił sprawdzić jak te przepisy są wcielane w życie. Jak wynika z przeprowadzonych w ramach kampanii badań prawie co trzecia pracująca osoba zna kogoś, kto powinien używać odpowiedniego sprzętu, a tego nie robi. Najczęściej problem ten widoczny jest w przemyśle (37%) i branży spożywczej (35%). Dlatego przygotowany skecz „Pamiętaj o bezpieczeństwie” w sposób zabawny zwraca uwagę na konieczność wykorzystywania sprzętu ochrony osobistej oraz trafnie punktuje skutki nieprzestrzegania przepisów BHP i lekkomyślnego lub rutynowego postępowania.
Kampania „Chroń Swój Świat” podkreśla, że bezpieczeństwo innych zależy od nas. Jak to wygląda w rzeczywistości? Jak pokazują wyniki badań wielu z nas nie dba o swoich bliskich. Jeżeli już to robimy, najczęściej mówimy swojej partnerce lub partnerowi żeby na siebie uważała/uważał – 57%. Zdecydowanie rzadziej przypominamy o noszeniu odpowiedniego sprzętu – hełmu ochronnego (20%), okularów ochronnych (18%), ochronników słuchu (15%) i maski oddechowej (13%).
Skecz „Pamiętaj o bezpieczeństwie” można obejrzeć na stronie internetowej kampanii w zakładce rozrywka (http://chronswojswiat.pl/rozrywka) oraz na płycie DVD Łowców.B pt. „czecia”. Współpraca z kabaretem jest jedną z licznych aktywności, które realizowane są w ramach kampanii. Program zakłada również warsztaty edukacyjne i konkursy z wiedzy o BHP adresowane do pracowników wybranych firm.
Więcej informacji o kampanii na stronie www.chronswojswiat.pl