Z ostatniego badania Antal International „Najbardziej pożądani pracodawcy 2012” wynika, że spośród świadczeń pozapłacowych dla pracowników wysokiego szczebla najważniejsza jest opieka medyczna, na którą wskazało 43 proc. ankietowanych. Kolejne miejsca w rankingu zajęły: służbowy laptop i telefon (37,4 proc.), karta fitness (35,9 proc.), ubezpieczenie na życie (30,2 proc) i służbowy samochód (28,5 proc.).
Najbardziej pożądane świadczenia pozapłacowe w firmach
Karta medyczna, służbowy laptop, telefon czywejściówka nafitness to najbardziej pożądane przezpracowników świadczenia pozapłacowe wfirmach. Pracodawcy idą jednak krok dalej ipotrafią swoim pracownikom zaoferować jako dodatek do pensji poradę dietetyka, masaż czy pakiet spa.Chcą wten sposób przyciągnąć izatrzymać u siebie najlepszych pracowników izwiększyć efektywność zatrudnionych.
– Tam, gdzie mówimy o zwiększonym zaangażowaniu pracowników, o wysokiej kulturze oferowanej przez pracodawców, te firmy najlepsze w rankingach starają się zrobić coś więcej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Agnieszka Maciejewska, dyrektor działu HR w Ernst & Young. – Obserwuję to wewnątrz firmy, ale także w rozmowie z kandydatami i młodymi studentami, że to jest ten kierunek, na który młodzi ludzie, absolwenci, kandydaci naprawdę liczą.
Zdaniem Agnieszki Maciejewskiej, przedsiębiorcy, którym zależy na pozyskaniu najlepszych pracowników i zatrzymaniu ich w firmie szczególnie powinni przyjrzeć się pozapłacowym świadczeniom. Ich bogata oferta może polepszyć wizerunek firmy. Jak podkreśla, propozycje świadczeń w Ernst & Young przynoszą efekty, bo w badaniu międzynarodowej organizacji Universum firma została oceniona przez 18 tysięcy studentów jako idealny pracodawca. Pozapłacowe świadczenia są w takich rankingach wskazywane jako równie ważne, co odpowiednie wynagrodzenie, możliwość rozwoju i awansu oraz atrakcyjna oferta szkoleń.
W tym obszarze pracodawcy prześcigają się w pomysłach. Coraz więcej z nich stawia na wspieranie zrównoważonego rozwoju pracowników, zarówno zawodowego, jak i osobistego.
– Nasi pracownicy to są osoby, od których wymagamy dużego zaangażowania i stałego rozwoju. Mamy świadomość tego, że człowiek rozwija się nie tylko w pracy, ale także poza nią. Rozwija się także w swoim środowisku, społeczeństwie, rodzinie. Chcemy być za to odpowiedzialni – deklaruje Agnieszka Maciejewska.
Dodaje, że zachowanie równowagi między życiem osobistym i zawodowym to dziś jedno z najważniejszych wyzwań. Dlatego Ernst & Young wprowadził dla swoich pracowników program EY Care & Wellness.
– Mamy propozycje masaży relaksacyjnych w firmie, świeże owoce do biura, żeby nasi pracownicy odżywiali się zdrowiej. Mamy cykl wykładów dotyczących np. problemów wychowawczych, jak wybrać najlepszą szkołę dla dzieci, ale także spotkania z dietetykiem albo prywatnym trenerem – wymienia dyrektor działu personalnego w E&Y.
Inwestowanie w takie formy świadczeń przynosi efekty w jakości pracy, ponieważ samopoczucie pracownika, na które wpływ ma również komfort pracy, wpływa na jego efektywność, a to z kolei przekłada się ostatecznie na wyniki firmy.
– My będziemy liczyć, że nasi pracownicy pracują wydajniej, są bardziej zaangażowani, bardziej innowacyjni i kreatywni. Tylko ci zaangażowani i szczęśliwi ludzie będą w stanie sprostać takim wymaganiom – dodaje Agnieszka Maciejewska.
Z badania Creating Sustainable Performance przytoczonego przez firmę Ernst & Young wynika, że pracownicy średniego i wyższego szczebla, którzy osiągnęli równowagę między życiem zawodowym a osobistym są o 16 proc. bardziej wydajni, mają o 46 proc. większą satysfakcję z pracy i aż o 130 proc. niższą podatność na wypalenie zawodowe.