Zacznijmy od dwóch pierwszych uznawanych za najważniejsze dla finansistów i księgowych: ACCA i CIMA. W dużym skrócie można je porównać do polskiego dyplomu biegłego rewidenta lub podyplomowych studiów z finansów. To, co je wyróżnia, to przede wszystkim nastawienie na doskonalenie umiejętności praktycznych kandydata. W przeciwieństwie do programów akademickich ACCA i CIMA dostarczają konkretnych narzędzi, które mogą być wykorzystywane w pracy po zakończeniu programu szkoleniowego. Podobnie egzaminy, które w większości stworzone w formie studiów przypadku i często opierają się na autentycznych przykładach z działalności firm istniejących na rynku. Dla pracodawców, którzy finansują swoim pracownikom certyfikaty ACCA lub CIMA, to ogromny atut, przekonują się bowiem, że jest to inwestycja o pewnym i szybkim zwrocie. Już w trakcie programu szkoleniowego ACCA i CIMA pracownik zdobywa umiejętności, które może na bieżąco wykorzystywać w swojej codziennej pracy zawodowej.

Dużą zaletą certyfikatów, która odróżnia je od programów MBA, jest jednolity standard na całym świecie. Oznacza to, że student zdający egzamin w Warszawie, zdaje go tego samego dnia i otrzymuje dokładnie ten sam zestaw pytań co np. student w Londynie, Moskwie czy Hongkongu. Daje to pewność, ze niezależnie od kraju, w jakim zdawało się egzaminy, od osób posiadających dyplom ACCA i CIMA wymagany był dokładnie taki sam poziom wiedzy. Często korzystają z tej możliwości pracownicy korporacji międzynarodowych, którzy ubiegają się o certyfikat ACCA lub CIMA, pracując w jednym kraju, a po przeniesieniu do zagranicznego biura firmy mogą bez problemu kontynuować tam naukę, nie tracąc żadego ze zdanych dotychczas egzaminów. A dzięki temu, że szkolenia i egzaminy ACCA i CIMA odbywają się w języku angielskim, kandydaci poznają międzynarodowy język biznesu, co ułatwia im komunikację z kolegami z innych oddziałów firmy.

Sesja egzaminacyjna

Aby zdobyć dyplom ACCA lub CIMA kandydat musi zdać kilkanaście niełatwych egzaminów. Ich zakres tematyczny jest szeroki: od rachunkowości finansowej i zarządczej, przez podatki, prawo, aż do kwestii związanych z tworzeniem i wdrażaniem strategii przedsiębiorstwa. Egzaminy, o których mowa, znacznie różnią się od akademickiej sesji, bo dotyczą głównie wiedzy praktycznej.

Niektóre egzaminy ACCA i CIMA kandydaci mogą zdawać w formie testów komputerowych organizowanych przez cały rok w autoryzowanych centrach egzaminacyjnych. Wszystkie pozostałe są egzaminami pisemnymi, które odbywają się w dwóch sesjach w ciągu roku.

Jeden egzamin trwa zazwyczaj około trzech godzin i składa się z kilku zadań. Udzielanie odpowiedzi polega na dokonaniu odpowiednich kalkulacji, wyciągnięciu z nich wniosków, odniesieniu się do pewnych scenariuszy, podjęciu decyzji i napisaniu raportu lub memorandum w związku z przedstawioną w zadaniu sytuacją. Najważniejszą cechą egzaminów jest to, że oceniana za każdym razem nie jest ostateczna odpowiedź, ale sposób i metodologia dojścia do tej odpowiedzi.

Po zdaniu wszystkich egzaminów kandydat musi dodatkowo udokumentować odbycie kilkuletniej praktyki zawodowej w finansach, rachunkowości lub audycie, co jest warunkiem otrzymania dyplomu.

 

Najkrótsza droga – szkolenia

Najskuteczniejszą metodą przygotowywania się do egzaminów jest uczestniczenie w szkoleniach organizowanych przez doświadczone instytucje edukacyjne. Uczestniczenie w szkoleniach pozwala na zoptymalizowanie czasu niezbędnego na naukę przez pozyskiwanie wiedzy teoretycznej i praktycznej, przyswojenie technik egzaminacyjnych, a przede wszystkim przez nakierowanie na kluczowe obszary wiedzy wymaganej na danym egzaminie i odpowiednie ustawienie akcentów w procesie własnej nauki. W trakcie szkolenia uczestnicy przede wszystkim koncentrują się na nauce, co często jest trudne do osiągnięcia w warunkach domowych.

Dodatkowo w ramach szkoleń uczestnicy uzyskują zazwyczaj możliwość korzystania z szeregu narzędzi, które podnoszą skuteczność nauki i zwiększają szanse powodzenia na egzaminie. Np. firma BPP oferuje dostęp do innowacyjnej platformy e-learningowej, program gwarantujący zdanie egzaminu, materiały szkoleniowe czy egzamin próbny. Inną korzyścią uczestnictwa w szkoleniach jest praktyczny aspekt szkoleń. Analizy przypadku, przykłady praktyczne i zadania rozwiązywane na zajęciach pod okiem wykładowcy i praktyka biznesu na pewno nauczą, jak te modele, standardy i teorie wykorzystywać następnie w pracy zawodowej.

 

Najbardziej prestiżowe międzynarodowe kwalifikacje zawodowe z finansów, rachunkowości, audytu i marketingu

Program szkoleniowy

ACCA

 

CIMA

 

CIA

 

CIM

 

CFA

 

Krótki opis kwalifikacji

Międzynarodowa kwalifikacja zawodowa opracowana przez brytyjskie stowarzyszenie Association of Chartered Certified Accountants.

 

Program ACCA rozwija kompetencje  zawodowe finansistów, księgowych i audytorów.

 

Międzynarodowa kwalifikacja zawodowa opracowana przez brytyjskie stowarzyszenie Chartered Institute of Management Accountants.

 

CIMA koncentruje się na zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem i roli strategicznej informacji zarządczej w tym procesie.

 

 

Międzynarodowa kwalifikacja zawodowa opracowana przez amerykański instytut zrzeszający audytorów wewnętrznych Institute of Internal Auditors.

 

Obecnie IIA posiada ponad 160 000 członków w 165 krajach. W Polsce oddział IIA działa od 2002 r. i zrzesza ok. 650 członków.

Międzynarodowa kwalifikacja zawodowa brytyjskiego The Chartered Institute of Martketing (CIM) największej na świecie organizacji gromadzącej specjalistów w zakresie marketingu, liczącej ponad 60 000 członków w 134 krajach na całym świecie.

CFA (Chartered Financial Analyst) to międzynarodowa kwalifikacja zawodowa opracowana przez amerykańskie stowarzyszenie CFA Institute.

 

CFA to obecnie najbardziej prestiżowa międzynarodowa kwalifikacja z dziedziny doradztwa inwestycyjnego.

Dla kogo jest P

przeznaczona?

Dla osób pracujących już na stanowiskach menedżerskich w finansach lub planujących karierę zawodową w finansach. Absolwenci to często dyrektorzy finansowi, kontrolerzy finansowi, członkowie zarządów spółek. Często piastują wysokie stanowiska w firmach audytorskich i korporacjach międzynarodowych.

Dla osób pracujących już na stanowiskach menedżerskich w finansach lub planujących karierę zawodową w finansach. Absolwenci to często dyrektorzy finansowi, kontrolerzy finansowi, konsultanci biznesowi, członkowie zarządów spółek. Często piastują wysokie stanowiska w firmach konsultingowych i korporacjach międzynarodowych.

Dla osób pracujących już w audycie  lub w audycie wewnętrznym.

Zarówno dla osób, które nie posiadają jeszcze dużego doświadczenia w marketingu (rozpoczynają wtedy program od najniższego poziomu – Professional Certificate in Marketing), jak i tych, którzy zajmują wyższe stanowiska menedżerskie w marketingu. Menedżerowie marketingu przyjmowani są na najwyższy poziom CIM – Chartered Postgraduate Diploma in Marketing.

Studenci i absolwenci CFA to na ogół specjaliści pracujący  w instytucjach  związanych z rynkiem finansowym: bankach inwestycyjnych, private equity, domach maklerskich.

Liczba i tematyka egzaminów

14 egzaminów, 2 sesje egzaminacyjne w roku. Główne tematy to: rachunkowość, audyt, podatki, prawo, zarządzanie finansami, strategie biznesowe, międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej.

15 egzaminów, 2 sesje egzaminacyjne w roku. Główne tematy to: rachunkowość zarządcza, zarządzanie strategiczne, rachunkowość finansowa.

Program CIMA często porównywany jest do programu MBA z naciskiem położonym na finanse.

4 egzaminy. Główne tematy egzaminów to: audyt wewnętrzny, analizy biznesowe, rachunkowość, zarządzanie.

4 egzaminy na każdym z poziomów. Tematyka egzaminów to: planowanie marketingowe, komunikacja marketingowa, zarządzanie organizacją, zarządzanie projektami, badania i analizy, strategie marketingowe.

3 egzaminy zdawane raz w roku. Tematyka egzaminów skupia się wokół takich obszarów, jak: doradztwo inwestycyjne, bankowość inwestycyjna, zarządzanie aktywami oraz instrumentami pochodnymi.

Czas trwania programu szkoleniowego

2-3 lata. Czas trwania nauki uzależniony jest od tego, ile egzaminów uczestnik zdecyduje się zdawać w sesji.

2-3 lata.

1 rok –- 2 lata.

1-2 lata. Uzależniony od doświadczenia zawodowego kandydata.

Minimum 3 lata.

Koszt nauki

Ok. 30 tys. zł

Ok. 30 tys. zł.

Ok. 9 tys. zł

Ok. 10 tys. zł. za 1 poziom

Ok. 20 tys. zł.

Gdzie można dowiedzieć się  więcej?

W autoryzowanym centrum szkoleniowym ACCA lub bezpośrednio w ACCA.  Przydatne adresy: www.accaglobal.com, www.bpp.pl

W autoryzowanym centrum szkoleniowym CIMA lub bezpośrednio w CIMA UK. Przydatne adresy:  www.cimaglobal.com, www.bpp.pl

W autoryzowanym centrum szkoleniowym CIA lub bezpośrednio w  IIA. Przydatne adresy:

www.iia.org.pl, www.bpp.pl

W autoryzowanym centrum szkoleniowym CIM lub bezpośrednio w CIM UK. Przydatne adresy:

www.cim.co.uk, www.bpp.pl

www.cfainstitute.org

www.bpp.pl

 

 

Autor: Waldemar Majek, dyrektor zarządzający, BPP Professional Education

W zakresie szkoleń specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących badania sprawozdań finansowych, audytu wewnętrznego i kontroli wewnętrznej. Jest odpowiedzialny za tworzenie i adaptację programów szkoleniowych z tej tematyki.

O BPP Professional Education

Jest największą w Europie firmą szkoleniową w zakresie finansów i rachunkowości, z 40 centrami szkoleniowymi na całym świecie. BPP działa na rynku polskim od 10 lat i specjalizuje się w programach szkoleniowych przygotowujących do zdobycia międzynarodowych kwalifikacji zawodowych z finansów, audytu i marketingu: ACCA, CIMA, CIA, CIM oraz specjalistycznych szkoleniach z finansów, rachunkowości oraz audytu i podatków.  Więcej informacji – www.bpp.pl.

ACCA (The Association of Chartered Certified Accountants) to organizacja założona w Londynie w 1904 r. w celu promowania etyki i właściwych standardów w rachunkowości i finansach. Jej celem było gromadzenie i certyfikowanie specjalistów w zakresie rachunkowości i finansów. Obecnie ACCA zrzesza ponad 320 tys. studentów i członków w 160 krajach świata. W Polsce dyplomem ACCA może poszczycić się już ok 1 tys. osób, a 2,5 tys. jest w trakcie studiów.

CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants) to wywodzący się z Wielkiej Brytanii instytut zrzeszający specjalistów z rachunkowości zarządczej. Przyznawany przez niego certyfikat jest potwierdzeniem wiedzy z zarządzania przedsiębiorstwem i strategicznej informacji zarządczej w tym procesie. CIMA zrzesza 164 tys. studentów i absolwentów w 161 krajach świata, z czego prawie 1 tys. osób stanowią Polacy.