Rosnąca świadomość pracodawców oraz idący z nią w parze postęp technologiczny sprawiają, że przybywa produktów minimalizujących prawdopodobieństwo wypadków i kolizji. Jakie rozwiązania są szczególnie godne uwagi?
Jak wynika z raportu ENESER 2, obok Słowenii i Czech, Polska to kraj, w którym przedsiębiorcy najczęściej korzystają z usług specjalistów ds. BHP. Odsetek takich firm wynosi u nas około 90%. Średnia w pozostałych krajach Unii jest o około 20-25% niższa. W zależności od wielkości zakładu, pracodawcy decydują się na usługi podmiotów zewnętrznych (dotyczy to przede wszystkim mniejszych przedsiębiorstw) lub na własne, etatowe służby BHP (firmy średnie i duże). Dbałość o bezpieczeństwo nie ogranicza się do przestrzegania odgórnych przepisów. Coraz częściej obejmuje również wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, które nie tylko obniżają ryzyko wypadków, ale także zwiększają płynność i efektywność pracy.
Ze względu na krzyżowanie się dróg komunikacyjnych pojazdów oraz pieszych, a także konieczność transportowania towarów o dużych gabarytach i wadze, ryzyko ewentualnych kolizji i wypadków w magazynie jest dość wysokie. Dlatego też, poza systemem oznaczeń i ściśle określonymi zasadami postępowania na poszczególnych stanowiskach, pracodawcy coraz częściej wspierają zatrudnionych rozwiązaniami, które obniżają ryzyko wypadku i poprawiają komfort oraz efektywność wykonywania zadań. Wśród nich wymienić można dobór floty wyposażonej w tzw. mobilne systemy bezpieczeństwa.
Coraz częściej w imię bezpieczeństwa wózki widłowe funkcjonujące w strefie produkcyjnej zastępuje się zestawami transportowymi. – Dzięki kompaktowym rozmiarom, ciągniki gwarantują lepszą widoczność wokół pojazdu i przez niego – wyjaśnia Rafał Pańczyk, Dyrektor Działu Intralogistyki STILL Polska - Inwestorzy chętnie korzystają z tego rozwiązania - nie tylko ze względu na bezpieczeństwo, ale również aspekt ekonomiczny. Choć nie są tak wszechstronne jak czołowe wózki widłowe, koszt zakupu i eksploatacji zestawów transportowych jest zauważalnie niższy – dodaje.
Odłączenie zasilania i zablokowanie maszyny podczas wykonania remontów oraz czytelna zawieszka informująca o przeprowadzanej modernizacji – wydawać się może, że to oczywiste rozwiązania. Jednak system LOTO, wymaga starannego przygotowania i poprawnego wdrożenia. Na program Lockout/Tagout składają się podstawowe elementy - takie, jak: kłódki bezpieczeństwa, blokady zaworów i wyłączników elektrycznych czy rozłączników. System to jednak przede wszystkim planowo prowadzone działania, które polegają na odłączeniu energii zasilającej podczas remontów lub konserwacji maszyny. Dzięki nim personel jest zabezpieczony przed włączeniem urządzenia do momentu ukończenia prac i zdjęcia blokad. Dla pełnej funkcjonalności LOTO niezbędny jest jednak audyt i stworzenie procedur oraz instrukcji uwzględniających obowiązujące już w zakładzie zasady BHP. System wymaga również przeprowadzenia szkoleń dla przyszłych użytkowników.
Wiele zadań wymaga zaopatrzenia pracownika w ubiór lub wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo wykonywanych obowiązków. Dzięki postępowi w obszarze materiałoznawstwa, rośnie jakość i wytrzymałość odzieży oraz komfort jej użytkowania. I tak, popularne niegdyś produkty naturalne (np. skórzane buty) coraz częściej zastępowane są artykułami wykonanymi z tworzyw sztucznych. Zainteresowaniem cieszą się chemo-, termo- i ognioodporne włókna – takie, jak Nomex czy Kevlar. Na rynku dostępne są także materiały niepodatne na oddziaływanie kwasów i zasad – jak Plavitex Chemo.
W przypadku prac wymagających wielogodzinnego chodzenia i pokonywania pieszo dziesiątków kilometrów, duże znaczenie ma też wygoda i ergonomia wybranego obuwia. Istnieją już rozwiązania (np. Uvex 1), które zapewniają wyjątkową amortyzację oraz absorpcję energii na pięcie. Redukuje to wysiłek fizyczny oraz ryzyko obrażeń i kontuzji, zwiększając jednocześnie efektywność pracowników noszących tego rodzaju buty.
Rozwiązaniem zapewniającym pełną dostępność środków ochrony indywidualnej są szafy vendingowe, stworzone na wzór automatów do sprzedaży napojów i drobnych przekąsek. Pełnią one szereg bardzo przydatnych funkcji - od kontroli procesu wydawania sprzętu i raportowania po przesyłanie danych służących uzupełnianiu braków. Ich zaletą jest jednak przede wszystkim wzrost płynności pobierania narzędzi lub ŚOI dzięki dużej ich dostępności (automat działa 24/7). Zwiększa to bezpieczeństwo pracowników, którzy w każdym momencie mogą otrzymać konieczne materiały lub wymienić odzież.
Źródło: More&More Marketing, stan z dnia 12 września 2016 r.