Odpowiedź
Z formalnego punktu widzenia, kartę oceny narażenia zawodowego pracownika, u którego podejrzewa się chorobę zawodową sporządza lekarz lub właściwy państwowy inspektor sanitarny na podstawie informacji przekazanych przez pracodawcę.
Praktyka pokazuje, że organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na etapie podejmowania decyzji w sprawie choroby zawodowej dotyczącej aktualnego zatrudnienia zwracają się do pracodawców z prośbą o przesłanie wypełnionej karty oceny narażenia zawodowego. Zapewne jest to związane z tym, że wszystkie informacje potrzebne do wypełnienia karty są w posiadaniu pracodawcy. Poza tym, taki sposób działania usprawnia proces kompletowania dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji administracyjnej w tym zakresie.
Pracodawca może przekazać informacje pracownikowi PIS, potrzebne do sporządzenia oceny narażenia zawodowego, w wygodnej dla siebie formie. Nie będzie też błędem, jeśli pracodawca zrobi to na obowiązującym formularzu karty oceny narażenia zawodowego.
Uzasadnienie
Sposób i tryb postępowania dotyczącego zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych określa rozporządzenie Rady Ministrów z 30.06.2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1367) – dalej r.c.z.
Zgodnie z § 6 ust. 3 i 4 r.c.z. ocenę narażenia zawodowego przeprowadza:
1) w związku z podejrzeniem choroby zawodowej – lekarz, który sprawuje profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikiem, którego dotyczy podejrzenie;
2) w toku ustalania rozpoznania choroby zawodowej – lekarz zatrudniony w jednostce orzeczniczej, o której mowa w § 5 ust. 2 i 3 r.ch.z.;
3) w toku podejmowania decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej – właściwy państwowy inspektor sanitarny.
Ocenę narażenia zawodowego sporządza się na formularzu określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 1.08.2002 r. w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób (Dz.U. z 2013 r. poz. 1379), przy wykorzystaniu dokumentacji gromadzonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 2981 ustawy z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.), przez pracodawców i jednostki organizacyjne Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a także, jeżeli postępowanie dotyczy aktualnego zatrudnienia, na podstawie oceny przeprowadzonej bezpośrednio u pracodawcy z uwzględnieniem oceny ryzyka zawodowego.
Tomasz Dyjeciński, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.
Odpowiedzi udzielono: 18 kwietnia 2017 r.
Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie Serwis BHP Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów |