Biorąc pod uwagę liczbę spraw karnych związanych z wypadkami przy pracy, w których następuje analiza roli koordynatora ds. bhp można przyjąć, że koordynatora powinien powołać pracodawca, na którego terenie są prowadzone roboty przez różnych wykonawców albo generalny wykonawca, np. przy realizacji robót budowlano-montażowych i rozbiórkowych, remontach, montażu maszyn i urządzeń technicznych. W przypadku braku generalnego wykonawstwa koordynatora powinien wyznaczyć inwestor.
Na koordynatorze spoczywa duża odpowiedzialność w zakresie bhp. Jest odpowiedzialny za bezpieczny sposób wykonywania prac. Dlatego pracodawca powołujący koordynatora powinien na piśmie i w uzgodnieniu z pozostałymi pracodawcami bardzo dokładnie określić jego obowiązki i uprawnienia, biorąc pod uwagę możliwość wykonania tych obowiązków w konkretnych warunkach.
Kiedy powinien być powołany koordynator? Jedynym kryterium warunkującym potrzebę powołania koordynatora bhp jest to, czy w jednym miejscu pracę wykonują pracownicy różnych pracodawców. Bez znaczenia jest przy tym charakter robót - czy jest to budowa, montaż lub wymiana maszyn i urządzeń technicznych albo instalacji, czy pracownicy wykonują czynności handlowe, usługowe, czy też są to pracownicy umysłowi.
Wyznaczenie koordynatora bhp powinno nastąpić w formie pisemnej i powinno być aktualizowane w miarę zmieniających się warunków.
Kontrola warunków bhp pracowników innych firm wykonujących pracę w zakładzie pracy
Ustalenie, który pracodawca powinien wyznaczyć koordynatora w zakresie bhp nadal budzi sporo wątpliwości. W art. 208 k.p. jest tylko powiedziane, że pracodawcy mają obowiązek współpracować ze sobą i wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu oraz ustalić zasady współdziałania, uwzględniające sposoby postępowania w przypadku wystąpienia zagrożeń dla zdrowia lub życia pracowników. Jednocześnie stwierdza się, że wyznaczenie koordynatora nie zwalnia poszczególnych pracodawców z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym przez nich pracownikom.