Pytanie pochodzi z publikacji Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
W przypadku jakich umów konkretnie należy postępować zgodnie z paragrafem 5 art. 25[1] k.p., czyli zawiadamiać właściwego okręgowego inspektora pracy po 22 lutego 2016 roku?
Powstają wątpliwości w przypadku trwających już umów zawartych na zastępstwo albo tych zawieranych w przyszłości na czas określony w celu zastępstwa nieobecnego pracownika.
Odpowiedź:
Obowiązek zawiadomienia przez pracodawcę okręgowego inspektora pracy następuje w momencie zawarcia pomiędzy stronami stosunku pracy czwartej umowy na czas określony bądź, gdy łączny czas trwania umów na czas określony zawartych pomiędzy tymi samymi stronami stosunku pracy przekracza 33 miesiące, a pracodawca uzasadnia zawarcie takiej umowy obiektywnymi przyczynami leżącymi po jego stronie.
Uzasadnienie:
W świetle art. 25[1] § 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. ustawy o zmianie Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1220) wchodzącej w życie w dniu 22 lutego 2016 r. okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może przekraczać trzech.
Wyjątki od powyższego uregulowania zostały przewidziane w art. 25[1]§ 4 k.p., zgodnie z którym ograniczenia wynikającego z art. 25[1] § 1 k.p. nie stosuje się do: umów o pracę zawartych na czas określony w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym, w celu wykonywania pracy przez okres kadencji oraz w przypadku gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie.
Jeżeli pracodawca zdecyduje się na zatrudnienie pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony przekraczający 33 miesiące lub, gdy łączna liczba zawartych umów na czas określony miedzy tymi samymi stronami stosunku pracy przekracza trzy umowy, a pracodawca uzasadnia fakt zawarcia umowy wystąpieniem po jego stronie obiektywnych przyczyn, wówczas w świetle art. 25[1] § 5 k.p. pracodawca jest zobligowany do zawiadomienia właściwego okręgowego inspektora pracy o zawarciu takiej umowy.
Zawiadomienie to powinno nastąpić w terminie 5 dni roboczych od dnia jej zawarcia z zachowaniem formy pisemnej lub drogą elektroniczną wraz ze wskazaniem przyczyn zawarcia takiej umowy.
Obowiązek ten nie odnosi się do możliwości zawierania umów na czas określony w celu zastępstwa pracownika.
Agata Kamińska,
autorka współpracuje z publikacją Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Odpowiedzi udzielono 1.02.2016 r.