Odpowiedź:
Przepisy dotyczące bhp podczas prac budowlanych nie wymagają szczególnej organizacji prac podczas upałów, innej w stosunku do organizacji pracy, wykonywanej przy umiarkowanej temperaturze. Niemniej pracodawca powinien mieć świadomość, że np. praca na dachu przy temperaturze powyżej np. 30°C niesie ze sobą zwiększone zagrożenie zdrowotne i dyskomfort pracy. Pracodawca lub kierownik budowy powinien zapewnić, aby materiały i urządzenia, które stanowią zagrożenie podczas nagrzania ich powierzchni lub opakowań (np. butle z gazami) nie były wystawiane na działanie promieni słonecznych. Nie powinien również stosować materiałów, których stosowania w warunkach wysokich temperatur zabraniał producent (np. z powodów bezpieczeństwa pożarowego) w instrukcjach lub kartach charakterystyki. Podczas upałów pracodawca może próbować tak organizować pracę na budowie, aby prowadzić ją w miejscach zacienionych lub w pomieszczeniach, a prace na otwartej przestrzeni, np. na dachu w godzinach lub dniach z umiarkowaną temperaturą. Pracodawca może (nie musi) podczas wysokiej temperatury skrócić czas pracy albo stosować więcej przerw. Pracodawca powinien zapewnić dostateczną ilość napojów, dostępną dla pracowników w każdej chwili wykonywania pracy.
Uzasadnienie:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz. U. Nr 47, poz. 401) nie określa granicznej wysokiej temperatury ani też organizacji robót w warunkach wysokiej temperatury powietrza. Przepis § 13 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) wymaga m.in., aby pracodawca zapewnił dostateczną ilość wody zdatnej do picia oraz do celów higienicznosanitarnych, gospodarczych i przeciwpożarowych. Ilość wody do celów higienicznych przypadająca dziennie na każdego pracownika jednocześnie zatrudnionego nie może być mniejsza niż:
120 l - przy pracach w kontakcie z substancjami szkodliwymi, trującymi lub zakaźnymi albo powodującymi silne zabrudzenie pyłami, w tym 90 l w przypadku korzystania z natrysków;
90 l - przy pracach brudzących, wykonywanych w wysokiej temperaturze lub wymagających zapewnienia należytej higieny procesów technologicznych, w tym 60 l w przypadku korzystania z natrysków;
30 l przy pracach niewymienionych w pkt 1 i 2.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279) – dalej r.p.p.n. w § 1 stanowi m.in., iż pracodawca zapewnia pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych nieodpłatnie napoje, których rodzaj i temperatura powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy.
W § 4 r.p.p.n. stanowi, iż pracodawca zapewnia napoje pracownikom zatrudnionym m.in.: w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25°C; przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10°C lub powyżej 25°C; na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C. Pracodawca powinien zapewnić pracownikom napoje w ilości zaspokajającej potrzeby pracowników, odpowiednio zimne lub gorące w zależności od warunków wykonywania pracy.
Kazimierz Kościukiewicz, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.
Odpowiedzi udzielono: 7 lipca 2015 r.