Lista korzyści ze współpracy z firmą outsourcingową jest bardzo długa. Poza zwiększeniem elastyczności zasobów oraz redukcją kosztów, które dla naszych klientów są najważniejsze, zewnętrzny partner zwiększa także jakość wytwarzanych produktów. Wynika to z faktu, że są to firmy wyspecjalizowane w konkretnym obszarze, w którym posiadają bogate doświadczenie i kompetencje. Koszt ich wynajęcia jest dużo niższy niż zatrudnienia i wyszkolenia nowego pracownika, a efektywność często większa – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Najwięcej firm korzysta z outsourcingu w obszarze wsparcia produkcji (78%) i pracach okołoprodukcyjnych (53%). Ponad jedna czwarta zakładów produkcyjnych zleca także firmom zewnętrznym logistykę (27%), a 22% kontrolę jakości. Badanie przeprowadzone przez Exact Systems wykazało również, że większość firm outsourcinguje pracowników niższego szczebla (98%). Z usług specjalistów i pracowników z uprawnieniami korzysta jedynie 11% respondentów. Rzeczywiście, najczęściej wypożyczamy pracowników fizycznych. Jednak rokrocznie rośnie grupa klientów, którzy zwracają się do nas z prośbą o pomoc w uzupełnieniu braków w kadrze specjalistów lub inżynierów. Dlatego też już na stałe w portfelu naszych usług wpisała się pozycja outsourcingu personelu – wyjaśnia Paweł Gos.

W okresie najbliższych 3 miesięcy większość zapytanych klientów Exact Systems przewiduje, że liczba usług outsourcingowych pozostanie na niezmienionym poziomie (73%), zaś co jedenasty przedstawiciel firmy planuje ich zwiększenie (9%). Zdaniem Jacka Opali, dyrektora ds. rozwoju i sprzedaży w Exact Systems, takie wyniki mogą być prognostykiem stabilizacji produkcji i zatrudnienia w polskich zakładach produkcyjnych. W badaniu, które przeprowadziliśmy w czerwcu br., również podobna liczba respondentów, ponad 80%, zadeklarowała, że utrzyma lub zwiększy poziom usług outsourcingowych. Widzimy zatem, że firmy już nie obawiają się tak bardzo powrotu dekoniunktury i dążą do uelastycznienia swojego biznesu. Outsourcing usług ma im pomóc w realizacji tego celu, m.in. poprzez szybsze reagowanie na nieprzewidziane wcześniej czynniki zewnętrzne oraz redukcję kosztów – podsumowuje Opala.

Metodologia badania

„Outsourcing - badanie opinii Klientów Exact Systems” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems we wrześniu 2013 r. na celowej próbie przedstawicieli firm produkcyjnych w Polsce będących klientami Exact Systems. Wielkość próby wyniosła 45 respondentów. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI).

Źródło: inf. pras. Exact Systems