Zielone projekty pracowników
Firmy zachęcają pracowników do realizacji własnych pomysłów na projekty adresowane do lokalnych społeczności. Najlepsze pomysły mogą liczyć na dofinansowanie i wcielenie w życie w ramach wolontariatu pracowniczego. Taką możliwość mają m.in. pracownicy PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. Jednym ze zrealizowanych projektów było zaaranżowanie ogrodu dla Centrum Aktywizacji Społecznej Osób Niepełnosprawnych w Białobrzegach. Wolontariusze poza zaaranżowaniem ogrodu posadzili rośliny, zamontowali ławki oraz zorganizowali spotkanie integracyjne dla podopiecznych NGO.
Wspólne dojazdy do pracy
…czyli carpooling będący elementem zrównoważonego transportu. W Polsce dzięki usłudze Otodojazd.pl korzystają z niego m.in. pracownicy Grupy Logintrans oraz Onetu. Idea polega na udostępnianiu wolnych miejsc w aucie i współdzieleniu kosztów podróży. Firmy wprowadzają grupowe dojazdy także po to, aby zintegrować pracowników oraz poprawić jakość współpracy w zespole. Dzięki takiemu rozwiązaniu oszczędza i pracownik, i pracodawca – kierowcy mniej płacą za paliwo, a firmy za wynajem powierzchni parkingowej. Każdy użytkownik wspólnych przejazdów ma dostęp do statystyk osiągniętych oszczędności, przejechanych kilometrów i zredukowanej emisji CO2, zatem na bieżąco widzi efekty związane z wyborem takiego środka transportu do pracy.
Gospodarka odpadami
Segregowanie odpadów to jedna z zasad „zielonego biura”. W firmach coraz częściej można znaleźć pojemniki do segregacji śmieci, na zużyte baterie i nakrętki. Pracownicy Sabre Polska przynoszą do utylizacji mały sprzęt AGD i elektronikę. W zamian firma otrzymuje soki owocowe, które przeznacza dla swoich pracowników. Innym przykładem jest inicjatywa Grupy Żywiec: browar w Elblągu reguluje gospodarkę odpadami przez monitoring ilościowy i rodzajowy wytwarzanych odpadów, analizę kosztową oraz okresowe szkolenie pracowników i usługobiorców w zakresie podniesienia świadomości.
Ekologiczna siedziba
Pracodawcy okazują troskę o środowisko także poprzez wynajem biura w ekologicznym biurowcu. Coraz więcej developerów jest zainteresowanych pozyskaniem certyfikatu LEED (Leadership in Energy Environmental Design) będącym systemem ocen zielonych budynków. Obiekty posiadające ten certyfikat zużywają o 30% mniej wody i energii. Pionierem w Polsce w uzyskaniu certyfikatu LEED jest rzeszowski budynek produkcyjno-biurowy firmy BorgWarner. Prognozuje się, że wkrótce certyfikacja stanie się u nas standardem.
Obiekty ekologiczne stawiają na pierwszym miejscu zdrowie i bezpieczeństwo pracowników. Chociażby kwestia szkodliwości klimatyzacji dla ludzkiego organizmu została mądrze rozwiązana. Budynki ekologiczne do regulowania temperatury wykorzystują naturalną wentylację – otwierane okna, wiatraki podsufitowe oraz świetliki w dachu. Aby zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90% energię pozyskuje się samodzielnie. Korzysta się do tego celu m.in. z kolektorów słonecznych, paneli oraz ogniw fotowoltaicznych produkujących elektryczność. Z kolei zużycie wody jest ograniczane przez montowanie wylewek ze zmniejszonym strumieniem wody lub kranów z fotokomórką.
Edukacja pracowników
Wszelkie działania przyjazne środowisku nie odniosą zamierzonego celu, jeśli nie zakorzenią się w świadomości pracowników. Aby tak się stało firmy dokładają starań, by przez odpowiednią edukację zyskać zaangażowanie zatrudnionych. Organizują warsztaty oraz treningi, korzystają z dostępnych narzędzi komunikacyjnych, takich jak intranet, blogi, biuletyny, fora dyskusyjne, strony internetowe i social media. Wiele pracodawców angażuje swoich podwładnych przez udział w konkursach. Np. korzystający z firmowego carpoolingu, wspomnianego w punkcie 2, mogą liczyć na specjalne profity. Kierowcy zabierający współpracowników korzystają z wygodnych miejsc parkingowych. Najbardziej aktywni użytkownicy wspólnych dojazdów do pracy otrzymują bony na paliwo czy gadżety podróżnicze. To prosty i przyjemny sposób na wzmocnienie motywacji pracowników do korzystania z tej formy zrównoważonego transportu. Innym elementem budowania ekologicznej świadomości jest wspólne obchodzenie tzw. „zielonych wydarzeń”. Pracownicy wraz z zarządem przyłączają się do takich inicjatyw jak „Godzina dla Ziemi”, czy też firma decyduje się zorganizować własne wydarzenie.
Każdy z wymienionych punktów przysparza nie tylko korzyści wizerunkowych i wpływa na świadomość pracowników przyczyniając się do ochrony środowiska, ale także oznacza realne korzyści finansowe dla całej organizacji. Zostają zmniejszone rachunki za wodę i energię, koszty utrzymania floty służbowej czy poczynione realne oszczędności wynikające z redukcji zużycia papieru. Przede wszystkim jednak ten element strategii CSR połączony z działaniami employer brandingowymi wpływa na mniejszą rotację wśród pracowników i buduje przewagę konkurencyjną w oczach przedstawicieli pokolenia Y.