Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych wypłacane pracodawcom, którzy prowadzą działalność gospodarczą, udzielane na podstawie art. 26a-c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, ze. zm.) stanowi pomoc publiczną, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1) - przypomina Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Wsparcie w formie subsydiów płacowych na zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych nie wymaga notyfikacji w przypadku, gdy jego wartość nie przekracza równowartości 10 mln Euro dla jednego przedsiębiorstwa rocznie.
W celu monitorowania zachowania dopuszczalnego limitu pomocy tej kategorii, pracodawca ubiegający się o wsparcie w formie subsydiów płacowych na zatrudnienie pracowników niepełnosprawnych jest zobligowany do przedstawienia co miesiąc skumulowanej wartości pomocy.
W związku z powyższym Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (INF-O-PP) lub Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie inną niż pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (INF-O-PR), sporządza się za okres 1 roku obejmując okres od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku.
Wobec powyższego pracodawca ubiegający się o dofinansowanie do wynagrodzeń, który nie otrzymał innej pomocy publicznej do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą (kosztów płacy pracowników niepełnosprawnych za 2015 r.), przy wysyłaniu wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (WnD), za miesiąc styczeń 2015 r., powinien złożyć informację o nieotrzymaniu pomocy publicznej.
Jak złożyć informację o nieotrzymaniu pomocy, gdy rozliczam się elektronicznie?
Aby złożyć informację o nieotrzymaniu pomocy w przypadku wnioskodawców rozliczających się z PFRON elektronicznie, należy po wypełnieniu wniosku WN-D zaznaczyć poniżej sekcji „Oświadczam że ...” (dół wniosku) informację: „Do wniosku załączam: informację o nieotrzymaniu pomocy ...” oraz podpisać wniosek WN-D używając opcji „Podpisz podpisem PFRON” (lub „Podpisz podpisem kwalifikowanym”). Po dokonaniu tej czynności należy wybrać opcję „Załączniki” i z listy załączników dodać INF-O-PP/INF-O-PR (używając opcji „Dodaj INF-O-PP” lub „Dodaj INF-O-PR”). System wyświetli wówczas Sekcję A, B, C, D formularza INF-O-PP (bądź A, B, C, formularza INF-O-PR) oraz oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy do tych samych kosztów (zamiast Sekcji E formularza INF-O-PP lub D formularza INF-O-PR, w której wykazywane są kwoty otrzymanej w danym roku pomocy w ramach subsydiów płacowych pracowników niepełnosprawnych). Po wypełnieniu koniecznych pozycji w druku należy go podpisać (opcja „Podpisz podpisem PFRON” lub „Podpisz podpisem kwalifikowanym”) oraz przejść do załączników INF-D-P.
Jak złożyć informację o nieotrzymaniu pomocy, gdy rozliczam się papierowo?
Wnioskodawca rozliczający się z PFRON papierowo wybiera dla siebie i dołącza do wniosku WN-D oraz druku INF-D-P odpowiedni rodzaj formularza o pomocy publicznej w zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej:
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie inną niż pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (INF-O-PR) – w przypadku prowadzenia działalności w rolnictwie lub rybołówstwie,
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (INF-O-PP) wraz z informacjami wymaganymi na podstawie rozporządzenia Komisji (EU) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), w zakresie dotyczącym pomocy w formie subsydiowania wynagrodzeń na zatrudnienie pracowników niepełnosprawnych – w przypadku prowadzenia działalności w pozostałych sektorach.
Wnioskodawca, który nie otrzymał w danym roku pomocy do kosztów płacy pracowników niepełnosprawnych, wypełnia jeden z ww. formularzy pozostawiając ostatnią sekcję druku E bądź D (w której należy wykazać kwoty otrzymanej w ramach subsydiów płacowych pomocy) niewypełnioną. Formularz należy podpisać. Dodatkowo należy dołączyć podpisane oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy publicznej.
Źródło: www.pfron.org.pl, stan z dnia 9 lutego 2015 r.