Czy pracodawca może żądać zamieszczenia w dokumentach aplikacyjnych zdjęcia kandydata starającego się o pracę?
Nie, pracodawca nie ma prawa żądać zamieszczania w dokumentach aplikacyjnych zdjęcia kandydata do pracy.
W celu prawidłowego przeprowadzenia rekrutacji pracodawca już na etapie rozważania możliwości zatrudnienia danej osoby musi pozyskać od niej pewne dane osobowe. Zgodnie z postanowieniami art. 221 § 1 Kodeksu pracy - dalej k.p., pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących:
1) imię (imiona) i nazwisko,
2) imiona rodziców,
3) datę urodzenia,
4) miejsce zamieszkania (adres do korespondencji),
5) wykształcenie,
6) przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Jak widać, przepis ten nie daje pracodawcy podstaw do żądania od kandydatów do pracy załączenia do dokumentów aplikacyjnych zdjęcia.
Należy także pamiętać, że zgodnie z art. 183a k.p., pracownicy powinni być równo traktowani m.in. w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy. Jak wskazuje się w piśmiennictwie, regulacja ta rozciąga się na wszystkie fazy stosunków pracy i dotyczy także doboru pracowników do zatrudnienia. Tymczasem, załączając zdjęcie do CV kandydat do pracy z góry jest narażony na pewne formy dyskryminacji. Tak więc, także z punktu widzenia tej regulacji żądanie załączania do CV zdjęcia kandydata do pracy może zostać potraktowane jako sprzeczne z prawem.