Odpowiedź:
W zależności od rodzaju obowiązku, którego realizacja uzależniona jest od liczby osób zatrudnionych, liczbę tę ustala się uwzględniając jedynie pracowników tj. osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę zatrudnionych pracowników w rozumieniu art. 2 ustawy z 6.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 1666 z późn. zm.) - dalej k.p., lub również osób wykonujące pracę na innej podstawie.
Uzasadnienie:
Przepisy prawa pracy przewidują kilka sytuacji, w których realizacja określonego obowiązku uzależniona jest od liczby zatrudnionych pracowników w rozumieniu art. 2 k.p. lub osób wykonujących pracę na innej podstawie (np. zleceniobiorców, pracowników tymczasowych). Przy czym, w zależności od obowiązku prawnego liczbę osób ustala się różnie. Zatem, jednoznaczna odpowiedź na postawione pytanie byłaby możliwa po wskazaniu celu dla jakiego dokonane mają być ustalenia. Przykładowo, przy ustalaniu liczby osób zatrudnionych, od której zależy obowiązek powołania służby bhp uwzględnia się jedynie pracowników danego zakładu pracy zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Stosownie bowiem do art. 23711 1 k.p pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej "służbą bhp", pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Taka sama zasada ma odniesienie do obowiązku tworzenia komisji BHP. W myśl art. 23713 § 1 k.p. pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników powołuje komisję bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej "komisją bhp", jako swój organ doradczy i opiniodawczy.
Nieco inaczej wygląda natomiast sytuacja dotycząca wypełniania statystycznej karty wypadku przy pracy, gdzie należy podać wskazać liczbę pracujących. Przy czym zgodnie definicją zawartą punkcie B załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7.01.2009 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy (Dz.U. z 2009 r. Nr 14, poz. 80) - dalej r.s.k.w. zawierającym "Objaśnienia do wypełniania statystycznej karty wypadku" pracujący są to osoby wykonujące pracę przynoszącą im zarobek lub dochód. Do pracujących, w części dotyczącej badania wypadków przy pracy (pozycja A), zalicza się wszystkich pracujących wg stanu w dniu zaistnienia zdarzenia, bez względu na to, czy osoby te pracują również w innych jednostkach sprawozdawczych (bez osób pracujących na podstawie umowy zlecenia), a mianowicie:
1) osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy (tj. umowy o pracę, powołania, wyboru lub mianowania) łącznie z sezonowymi i zatrudnionymi dorywczo;
2) pracodawców i pracujących na własny rachunek:
a) właścicieli i współwłaścicieli (łącznie z pomagającymi członkami ich rodzin) jednostek prowadzących działalność gospodarczą (z wyłączeniem wspólników spółek, którzy nie pracują w spółce),
b) osoby pracujące na własny rachunek, np. osoby wykonujące wolne zawody;
3) agentów pracujących na podstawie umów agencyjnych i umów na warunkach zlecenia (łącznie z pomagającymi członkami ich rodzin oraz osobami zatrudnionymi przez agentów);
4) osoby wykonujące pracę nakładczą;
5) członków spółdzielni produkcji rolniczej i członków spółdzielni kółek rolniczych;
6) duchownych pełniących obowiązki duszpasterskie.
Biorąc powyższe pod uwagę, oraz przyjmując, że wskazany katalog osób pracujących jest katalogiem zamkniętym, w statystycznej karcie wypadku również nie uwzględniamy pracowników tymczasowych (bez względu na obywatelstwo) oraz osób pracujących na podstawie umowy zlecenia.
Kamila Milczarek, autorka współpracuje z publikacją Serwis BHP
Odpowiedzi udzielono 21.08.2017 r.