Obszar zarządzania zasobami ludzkimi jest pełen narzędzi, procedur i metod, które powinny ze sobą harmonizować. Dział HR zwykle musi rozwiązywać wiele różnych problemów, będąc niczym pająk poruszający się po sieci rozpiętej między zarządem, menedżerami, pracownikami, radą pracowniczą i innymi interesariuszami. Dysponując różnymi systemami, można ulec pokusie, by pokonywać ewentualne trudności za ich pomocą. Sprawy płacowe należą do systemu wynagrodzeń, który z kolei jest powiązany z syste
Z kolei marketingowcy - mówiąc krótko - mają za zadanie wprowadzić produkt lub usługę na rynek w odpowiedzi na potrzeby (potencjalnych) klientów. Czasami poszukują tych potrzeb, a gdy już je znajdą, wtedy na ich podstawie starają się stworzyć różne produkty lub usługi. Czasami zaś odwrotnie - stymulują ukrytą potrzebę, by wykreować popyt na nowy produkt bądź usługę. Ludzie marketingu zachowują zwykle otwarty umysł i są kreatywni, odkrywając nowe możliwości („myślą perspektywicznie"). Następnie podejmują określone działania, skupiając się tylko na ważnych zagadnieniach („działają systemowo"). Wreszcie mówią w intrygujący i przemawiający do wyobraźni sposób o tym, dlaczego dany produkt czy usługa jest najlepszym możliwym wyborem (czyli „robią wrażenie").
HR Marketing ma za zadanie wskazać menedżerom i dyrektorom HR, jak korzystać z doświadczeń marketingu. Nie chodzi tu o deprecjonowanie ich pracy - ostatecznie byłoby źle, gdyby wszyscy pracowali, myśleli i zachowywali się tak samo. W efekcie wszystko stałoby się śmiertelnie nudne.
HR Marketing ma inspirować do szukania pomysłów, które staną się cennym uzupełnieniem waszej pracy w działach HR, np. pomoże wam zweryfikować dotychczasowe praktyki, tak by praca mogła przebiegać efektywniej albo dlatego, że po prostu dobrze jest spojrzeć na rzeczywistość z nowego punktu widzenia. Jak twierdzi Midas Dekkers, odnosząc się do swojej wystawy fotograficznej Rare Snuiters (Ekscentrycy): „Jeżeli chcesz poznać siebie, musisz popatrzeć na innych. Tylko dzięki temu możesz zauważyć, jak bardzo się od nich różnisz".
Poruszane w tej książce zagadnienia ukazują HR marketing z dwóch różnych punktów widzenia - organizacji jako pracodawcy i samego działu HR. Wybór, która z przedstawionych perspektyw jest właściwsza, pozostawiam czytelnikom. Samo jednak zastosowanie zasad marketingu w zarządzaniu zasobami ludzkimi nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Na temat tego, co jest najodpowiedniejsze w praktyce poszczególnych osób, istnieje tyle opinii, ile jest organizacji i ich pracowników. Ważną korzyścią wynikającą z lektury tej książki będzie poszerzenie perspektywy. I co ważne, dzięki zmianie podej
Artykuł jest fragmentem książki Caroline Welsing-Boogaard "HR Marketing".
Wolters Kluwer Polska oraz Hay Group zapraszają na spotkanie z autorką - Caroline Welsing, które odbędzie się 30 marca 2011 roku (środa) w godzinach: 10.30 – 12.30. Spotkanie będzie połączone z panelem dyskusyjnym na temat nowego spojrzenia na rolę HR-u w firmie, tworzenia wartości dodanej i budowania wizerunku tego działu w organizacji.
Zapraszamy do księgarni Traffic Club na ulicy Brackiej 25, w Warszawie. Niezbędne jest potwierdzenie udziału w spotkaniu. RSVP: msawicka@wolterskluwer.pl