W przypadku zatrudnienia managera na podstawie umowy o pracę Kodeks pracy (dalej: k.p.) wprowadza szczególne regulacje dotyczące czasu pracy. Kształtują się jednak odmiennie w przypadku pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy niż w przypadku kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych.

Czytaj również: Zanim zatrudnisz managera – praktyczne wskazówki prawnika>>

Czas pracy managera przy umowie o pracę

Pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy to:

  • pracownicy kierujący jednoosobowo zakładem pracy,
  • ich zastępcy,
  • pracownicy w skład organu zarządzającego
  • główni księgowi (art. 128 par. 2 pkt 2 k.p.).

W ich przypadku pracodawca, zgodnie z art. 149 par. 2 k.p., zwolniony jest z obowiązku ewidencjonowana godzin pracy.

Co ważne, zgodnie z art. 151(4) par. 1 k.p., pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy wykonują pracę w godzinach nadliczbowych bez dodatku do wynagrodzenia.

Zobacz w LEX: Rozliczanie czasu pracy - kieszonkowy poradnik menedżera >

Brak prawa do dodatku do wynagrodzenia za pracę godzinach nadliczbowych dotyczy też kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych. Jednak w ich przypadku pracodawca nadal ma obowiązek ewidencjonowania ich czasu pracy.

Reasumując, w przypadku pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy pracodawca zwolniony jest z obowiązku ewidencjonowania czasu pracy i wypłaty dodatku do wynagrodzenia za pracę godzinach nadliczbowych. Natomiast w przypadku kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych wyłączony jest jedynie drugi z tych obowiązków.

Należy również pamiętać, że w każdym przypadku zachowane muszą być minimalne okresy odpoczynku od pracy.

 

Cena promocyjna: 67 zł

|

Cena regularna: 67 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 67 zł


Czas pracy managera przy umowie cywilnoprawnej

Kodeks cywilny nie odnosi się do czasu wykonywania zlecenia, tak jak kodeks pracy do czasu pracy. W razie zawarcia z managerem umowy cywilnoprawnej strony mogą w umowie określić liczbę godzin pracy managera w danym okresie, w tym przerwy od jej niewykonywania.

Muszą natomiast ustalić sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. W braku takiego określenia zleceniobiorca przedkłada w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej informację o liczbie godzin wykonania zlecenia, w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia. Ponadto, ewentualny dodatek za pracę w nadgodzinach nie wynika z przepisów, więc może być należny, jeżeli strony umowy tak postanowią.

Olga Bączyk, Senior Associate, adwokat w CK Partners