A jak AKTUALNOŚCI

Przepisy wyraźnie regulują, co powinno się znaleźć w rowerowym wyposażeniu. Nasz jednoślad powinien mieć co najmniej jedno czerwone tylne światło ciągłe lub migające oraz czerwone światło odblaskowe. Z przodu roweru muszą się znaleźć: dzwonek, co najmniej jedno białe lub żółte przednie światło ciągłe bądź migające oraz co najmniej jeden działający hamulec. Brak któregokolwiek z wymienionych elementów skutkuje mandatem w wysokości nawet do 100 zł. Co ciekawe, w Holandii, która jest uznawana za rowerowy raj, mandat może wynieść aż 140 € (prawie 600 zł). – Jeśli więc nie jesteśmy pewni, czy nasz rower spełnia wymagania stawiane przez przepisy, warto sprawdzić aktualne wytyczne, by upewnić się, że nasza jazda będzie w pełni bezpieczna – radzą eksperci BHP firmy Skanska S.A. Warto zadbać także o dodatkową ochronę. Kask rowerowy nie jest obowiązkowy, ale skutecznie chroni głowę podczas wypadku i może nawet uratować życie.

B jak BEZPIECZEŃSTWO

Według statystyk zgromadzonych przez policję, w 2016 r. rowerzyści stanowili trzecią co do wielkości najbardziej liczną grupę sprawców wypadków drogowych. Bezpieczna jazda leży także w gestii prowadzącego rower. Dane policji z zeszłego roku wyraźnie wskazują, że rowerzyści przyczynili się do powstania ponad 1770 wypadków, w których zginęło ponad 130 osób.

Wiosenna pogoda oznacza coraz częstsze spotkania z przyjaciółmi, wspólne wyjścia do kina, na spacery, do pubu i na rower. Ale czy dokładnie w takiej kolejności? Przepisy prawne regulują zachowanie się uczestników ruchu drogowego na drodze. Jeśli cyklista w wydychanym powietrzu będzie miał 0,5 promila i będzie się znajdował w stanie nietrzeźwym, to popełnia on wykroczenie. Za to może zostać ukarany mandatem w wysokości nawet kilkuset złotych. Jeśli policjant zdecyduje się wnieść sprawę do sądu, rowerzysta może zapłacić kilkukrotnie więcej. Sąd w takim przypadku może również nałożyć dodatkową karę w postaci zakazu prowadzenia roweru od pół roku do 6 lat.

C jak CIEKAWOSTKI

Jeśli już mamy sprawny pojazd oraz wiedzę, kiedy nie należy wsiadać na rower, musimy znaleźć odpowiednie miejsce do jazdy. Choć daleko nam do takich rowerowych mocarstw jak Holandia czy Szwecja, możemy pochwalić się jednak pewnymi sukcesami. Samorządy coraz chętniej inwestują w budowę ścieżek rowerowych – w samej Warszawie jest ich ponad 460 km. Udostępnienie specjalnych dróg dla rowerzystów oznacza nie tylko odkorkowanie się ulic, ale również zmniejszenie emisji szkodliwych toksyn. Bogata infrastruktura rowerowa to domena nie tylko stolicy. Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo to unikalna trasa przebiegająca przez pięć województw i pięć parków narodowych. Pełną parą ruszyła także realizacja spektakularnej inwestycji w ramach projektu Velo Małopolska, który docelowo obejmie ponad 600 km turystycznych szlaków rowerowych, m.in. 84-kilometrowy odcinek Brzeszcze – Skawina.

Coraz więcej osiedli mieszkaniowych, które powstają obecnie w kraju posiada udogodnienia przystosowane do potrzeb i wymagań właścicieli jednośladów. – To ważne, aby miejsce, w którym żyjemy, spełniało najpełniej nasze oczekiwania. Dlatego staramy się wyjść naprzeciw potrzebom naszych przyszłych mieszkańców i już teraz myślimy nad wyjątkowymi rozwiązaniami – mówi Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży Skanska Residential Development Poland. – W naszych projektach pojawiają się specjalne, ogólnodostępne stacje naprawy i mycia rowerów, zasilane wodą deszczową. W okolicy realizowanych inwestycji budujemy również ścieżki rowerowe – dla przykładu przy jednym z naszych mokotowskich osiedli mieszkańcy zyskają ponad 1000 metrów tras rowerowych. W czasach, gdy Polacy coraz aktywniej i świadomiej podchodzą do zdrowego stylu życia, chcemy ułatwić im samorealizację i dążenie do wyznaczonych celów – dodaje.

D, czyli DLACZEGO na rower?

Nawet krótka przejażdżka rowerem na długo ładuje nasze akumulatory. Pozwala również spędzić czas z najbliższymi. Rower jest synonimem porządnego zastrzyku endorfin oraz pomaga w kształtowaniu i utrzymaniu prawidłowej sylwetki. Ale nie tylko – coraz częściej traktujemy rower jako alternatywę nie tylko dla samochodu, ale też transportu publicznego. Jak pokazują badania, blisko połowa rowerzystów wykorzystuje ten środek transportu w ramach codziennego dojazdu do pracy. Jednym z przykładów innowacyjnego podejścia do potrzeb miłośników dwóch kółek są rozwiązania stosowane w nowoczesnych obiektach biurowych, w których każdy cyklista znajdzie parking rowerowy - w tym także w podziemnym garażach, a także prysznice i szatnie dla dojeżdżających jednośladem do pracy.

Na rozwój nowej infrastruktury rowerowej stawia coraz więcej województw – kolejne odcinki ścieżek rowerowych wyrastają jak grzyby po deszczu. Ostatnio modne stają się kolorowe nawierzchnie, które na indywidualne potrzeby zamawiającego produkuje m.in. Skanska. Zielona czy czerwona droga dla jednośladu jest bardziej zauważalna przez pozostałych użytkowników ruchu, w tym pieszych. Niezależnie czy traktujemy rower jako główny środek transportu czy fit-zabawę – warto postawić na bezpieczeństwo, nie tylko w kwestii odpowiednio wyposażonego sprzętu, ale także odpowiedzialnej jazdy.

Źródło: www.skanska.pl