1 stycznia 2019 roku wchodzą w życie duże zmiany dotyczące m.in. okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej i wprowadzenia możliwości elektronizacji tej dokumentacji. Dotychczasowe rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika musi więc zostać zastąpione przepisami uwzględniającymi nowe sposoby przechowywania akt osobowych.
Tym nowym aktem jest rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej, które określa:
- zakres, sposób i warunki prowadzenia, przechowywania oraz zmiany postaci dokumentacji pracowniczej, z uwzględnieniem wymagań dotyczących dokumentacji w postaci elektronicznej w zakresie organizacji jej przetwarzania i przenoszenia pomiędzy systemami teleinformatycznymi;
- sposób i tryb doręczania informacji lub zawiadomienia o możliwości odbioru dokumentacji pracowniczej w przypadku upływu okresu jej przechowywania oraz poprzedniej postaci tej dokumentacji w przypadku zmiany postaci jej prowadzenia i przechowywania, a także sposób odbioru dokumentacji pracowniczej;
- sposób wydawania kopii całości lub części dokumentacji pracowniczej pracownikowi, byłemu pracownikowi lub innym uprawnionym osobom.
Pracodawca prowadzi akta osobowe oddzielne dla każdego pracownika - tu nic się nie zmienia w stosunku do obowiązującego do tej pory rozporządzenia. Ale w aktach pojawia się m.in. nowa część D i zmienia się ich organizacja.
Nowo zatrudnieni od 1 stycznia już z nowymi teczkami
Przepisy nowego rozporządzenia należy stosować do dokumentacji pracowniczej pracowników, których stosunek pracy został nawiązany począwszy od dnia 1 stycznia 2019 r.
Zatrudnieni w 2018 roku i wcześniej mogą zostać ze starymi teczkami
W przypadku pracowników, którzy w dniu 1 stycznia 2019 r. będą pozostawali w zatrudnieniu, pracodawca będzie miał wybór postępowania odnośnie dokumentacji zgromadzonej do dnia 31 grudnia 2018 r. - będzie mógł ją przeorganizować, ale nie ma takiego obowiązku. Natomiast do dokumentacji pracowniczej gromadzonej od 1 stycznia 2019 roku trzeba już stosować nowe przepisy.
Teczki byłych pracowników - 12 miesięcy na dostosowanie warunków przechowywania
Teczki pracowników, których stosunek pracy ustał do końca 2018 roku, również mogą pozostać bez zmian. Rozporządzenie pozostawia tę decyzję pracodawcy. Natomiast w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia pracodawca musi dostosować warunki przechowywania dotychczasowej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników do nowych wymogów. Chodzi o zapewnienie odpowiednich warunków zabezpieczających dokumentację pracowniczą prowadzoną i przechowywaną w postaci papierowej przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą i dostępem osób nieupoważnionych, w szczególności przez zapewnienie w pomieszczeniu, w którym przechowywana jest dokumentacja pracownicza, odpowiedniej wilgotności, temperatury i zabezpieczenie tego pomieszczenia przed dostępem osób nieupoważnionych.
Sprawdź w LEX: Od 2019 r. nowe informacje przy wydawaniu świadectwa pracy >
Akta osobowe pracowników - zasady prowadzenia
Od 1 stycznia 2019 roku akta osobowe składają się z czterech części:
- Część A – z dokumentami zgromadzonymi w związku z ubieganiem się o zatrudnienie,
- Część B – z dokumentami dotyczącymi nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia,
- Część C – z dokumentami związanymi z ustaniem zatrudnienia,
- Część D – z dokumentami związanymi z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w innych przepisach
Cena promocyjna: 181.3 zł
|
Cena regularna: 259 zł
|
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Cena promocyjna: 181.3 zł
|Cena regularna: 259 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Akta osobowe - część A
W tej części umieszcza się oświadczenia lub dokumenty dotyczące danych osobowych, zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, a także skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich (art. 229 § 1 pkt 1, § 11 i 12 Kodeksu pracy);
Od osoby ubiegającej się o zatrudnienie pracodawca ma prawo żądać danych osobowych obejmujących:
- imię (imiona) i nazwisko;
- imiona rodziców;
- datę urodzenia;
- miejsce zamieszkania (adres do korespondencji);
- wykształcenie;
- przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Od pracownika pracodawca ma prawo dodatkowo żądać także:
- innych danych osobowych pracownika, a także imion i nazwisk oraz dat urodzenia dzieci pracownika, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy;
- numeru PESEL pracownika nadanego przez Rządowe Centrum Informatyczne Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (RCI PESEL).;
- numeru rachunku płatniczego, jeżeli pracownik nie złożył wniosku o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych (od 1 stycznia 2019 roku).
Czytaj też: W 2019 roku zmiany w wypłacie wynagrodzeń. Trudniej będzie dostać pensję do ręki >
Pracodawca może żądać podania innych danych osobowych niż określone wyżej, jeżeli obowiązek ich podania wynika z odrębnych przepisów.
Ważne!
Pracodawca nie przechowuje w aktach osobowych pracownika, prowadzonych w postaci papierowej, oryginałów przedłożonych przez niego dokumentów. Należy wykonać odpis lub kopię dokumentów przedłożonych przez osobę ubiegającą się o zatrudnienie lub pracownika i poświadczyć je za zgodność z oryginałem. Może to zrobić pracodawca lub osoba przez niego upoważniona.
Sprawdź w LEX: Czas pracy 2019 >
Akta osobowe - część B
W części B gromadzi się oświadczenia lub dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika, w tym:
Ważne!
Oświadczenia lub dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych pracownika przechowuje się w porządku chronologicznym oraz numeruje. Każda z części akt osobowych zawiera wykaz znajdujących się w niej oświadczeń lub dokumentów.
Akta osobowe - część C
W tej części przechowuje się oświadczenia lub dokumenty związane z rozwiązaniem albo wygaśnięciem stosunku pracy, w tym:
Ważne!
Oświadczenia lub dokumenty znajdujące się w części A, B i C akt osobowych pracownika, powiązane ze sobą tematycznie, można przechowywać w wydzielonych częściach, którym przyporządkowuje się odpowiednio numery A1, B1, C1 i kolejne. W takim przypadku przechowywanie w porządku chronologicznym, numerowanie oraz tworzenie wykazu oświadczeń lub dokumentów dotyczy każdej z wydzielonych części.
Sprawdź w LEX: Współczynnik ekwiwalentowy 2019 r. >
Akta osobowe - część D
W tej części umieszcza się odpis zawiadomienia o ukaraniu oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu.
Ważne!
Dokumenty znajdujące się w części D akt osobowych pracownika przechowuje się w wydzielonych częściach dotyczących danej kary, którym przyporządkowuje się odpowiednio numery D1 i kolejne. W takim przypadku przechowywanie w porządku chronologicznym, numerowanie oraz tworzenie wykazu dokumentów dotyczy każdej z tych części. Po usunięciu z akt osobowych pracownika odpisu zawiadomienia o ukaraniu usuwa się całą wydzieloną część dotyczącą danej kary, a pozostałym przyporządkowuje się następujące po sobie numery
Nowe rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2019 r., wraz ze zmianami Kodeksu pracy wynikającymi z ustawy z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją.
Na czym polegają zmiany, jakie wprowadza nowe rozporządzenie w sposobie prowadzenia dokumentacji pracowniczej?
Na czym polega możliwość skrócenia okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej i jej elektronizacji od 1 stycznia 2019 r.?
Odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć w LEX:
Nowy sposób prowadzenia dokumentacji pracowniczej >
Nowe okresy przechowywania dokumentacji pracowniczej >
E-akta – skrócenie okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacja >
Raport informacyjny - nowy obowiązek płatnika składek >
Dokumentacja pracownicza - rewolucyjne zmiany od 2019 r. >
Nie masz dostępu do tych materiałów? Sprawdź, jak go uzyskać >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.