Czy pakowanie w folię kanapek i ich sprzedaż zobowiązuje do rozliczania się z opłaty produktowej?


Odpowiedź:
Pakowanie kanapek w folię i sprzedaż ich w takich opakowaniach podlega przepisom ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607, z późn. zm.) - dalej u.o.p.g.o.


Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 u.o.p.g.o., jej przepisom podlegają przedsiębiorcy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.), wprowadzający na terytorium kraju m.in. produkty w opakowaniach.


Ustawie o swobodzie działalności gospodarczej podlega większość przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w Polsce, w tym i działalność usługową. Jeśli więc w ramach świadczenia usługi np. gastronomicznej są sprzedawane kanapki zapakowane w folię, to folia ta stanowić będzie opakowanie podlegające przepisom u.o.p. Opakowanie to powinno więc być uwzględnione przy obliczaniu przez przedsiębiorcę wymaganych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.


Potwierdzeniem interpretacji, że folia ta stanowi opakowanie, jest załącznik nr 1 do dyrektywy 94/62/WE z 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (Dz. Urz. L. Nr 365, str. 10), gdzie wśród przykładów opakowań wskazano m.in. folię spożywczą oraz torebki na kanapki. Mając na uwadze te przykłady, należałoby więc przyjąć, że folia używana do pakowania kanapek jest opakowaniem.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.