Jak wskazano w komunikacie urzędu, chodziło o program „Więcej korzyści dla Ciebie”. UPC miało podwyższać opłaty za abonament tym klientom, którzy zawarli ze spółką umowy na czas nieoznaczony, w okresie od 1 lutego 2019 r. do 1 kwietnia 2022 r. 

- Konsumenci otrzymywali od spółki wiadomości, z których dowiadywali się, że będą mieli dostęp do większej liczby kanałów (w tym programów premium) lub szybszy internet. Wiązało się to z wprowadzeniem dodatkowej opłaty od 4 do 8 zł w zależności od posiadanego pakietu. Abonenci mogli całkowicie wypowiedzieć umowę ze spółką, zgłosić rezygnację z tych zmian przed ich wprowadzeniem lub korzystać z oferty, przy czym mieli w dalszym ciągu możliwość przez sześć miesięcy zrezygnować z niej i otrzymać zwrot różnicy w abonamencie. Wszystkie te opcje oznaczały jednak, że to na konsumentów zostanie przerzucony ciężar braku wyrażenia zgody na nowe usługi, których nie zamawiali. W umowach zawieranych z konsumentami takie działanie jest prawnie zakazane - wyjaśnia UOKiK. 

Czytaj też w LEX: Odpowiedzialność dostawców usług pośrednich w trybie aktu o usługach cyfrowych >

 

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz
-60%

Ewa Nowińska, Krystyna Szczepanowska-Kozłowska

Sprawdź  

Cena promocyjna: 119.6 zł

|

Cena regularna: 299 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 209.3 zł


Urzędu nie przekonał argument wskazujący, że konsumenci mogli wycofać się ze zmienionej umowy w ciągu pół roku. Spółce postawiono zarzut naruszenia praw konsumentów, za który grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu. 

Czytaj: Nowe przepisy mają ułatwić zwalczanie nadużyć w Internecie - prezydent podpisał ustawę

- Niedopuszczalne jest pobieranie opłat za niezamówione produkty i usługi. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek świadczeń, odpłatne dodanie ich do wcześniej zawartej umowy, musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą konsumentów, a brak odpowiedzi takiej zgody nie stanowi. Spółka UPC Polska narzuciła swoim klientom kształt produktów i ich wyższą cenę, po czym zobligowała ich do podjęcia działań w celu zablokowania zmian, o które nie wnioskowali - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Czytaj w LEX: Uprawnienia organu ochrony konsumentów do ingerencji w interfejs internetowy przedsiębiorcy na podstawie rozporządzenia 2017/2394 i projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów > 

Zobacz też nagranie szkolenia w LEX: Phishing i inne zagrożenia dla ochrony danych osobowych >