eCall to system, w który musi być wyposażony każdy nowy samochód osobowy i lekki pojazd dostawczy, sprzedawany w Unii Europejskiej od początku kwietnia 2018 r. System opiera się na śledzeniu danych GPS i w razie wypadku, za pomocą wbudowanej w samochód karty SIM, łączy się z centrum ratunkowym i przekazuje informacje o zdarzeniu do służb ratowniczych, nawet jeśli pasażer nie będzie w stanie mówić lub będzie nieprzytomny. Taką zasadę wprowadziło stosowane od 31 marca unijne rozporządzenie* 2017/78.
Zakłada się, że dzięki systemowi eCall czas reakcji służb ratowniczych zostanie skrócony o 50 proc na obszarach wiejskich i 40 proc. na obszarach miejskich, co doprowadzi do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych szacowanego na 1.500 uratowanych istnień ludzkich rocznie.
- Żeby uratować ludzkie życie, liczy się każda sekunda. Jeżeli jest to ciężki wypadek, to służbom ratunkowym zależy, żeby bardzo szybko dotrzeć z poszkodowanymi do szpitala. Dlatego rolą systemu eCall jest skrócenie czasu powiadamiania służb ratunkowych o wypadkach drogowych - zaznacza Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego.
Źródło: europarl.europa.eu
______________________
* Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu.