Odpowiedź: spółka akcyjna może zorganizować imprezę masową w celach promocyjnych, nawet jeśli w rodzajach wykonywanej działalności nie ma wpisanej organizacji imprez.
Uzasadnienie: zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych – dalej u.b.i.m. – przez imprezę masową rozumie się imprezę masową artystyczno-rozrywkową, masową imprezę sportową, w tym mecz piłki nożnej (definicje tych pojęć zawierają przepisy art. 3 pkt 2-4 u.b.i.m.), z wyjątkiem imprez:
a) organizowanych w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych podobnych obiektach,
b) organizowanych w szkołach i placówkach oświatowych przez zarządzających tymi szkołami i placówkami,
c) organizowanych w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży,
d) sportowych organizowanych dla sportowców niepełnosprawnych,
e) sportu powszechnego o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępnym i nieodpłatnym, organizowanych na terenie otwartym,
f) zamkniętych organizowanych przez pracodawców dla ich pracowników
- jeżeli rodzaj imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu lub terenu, gdzie ma się ona odbyć.
W myśl art. 3 pkt 9 u.b.i.m. za organizatora uznaje się osobę prawną, osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, przeprowadzającą imprezę masową. Ustawodawca nie wprowadził przy tym żadnych dodatkowych wymogów prawnych. Jak stwierdził WSA w Krakowie w wyroku z dnia 6 marca 2007 r. (sygn. III SA/Kr 487/06): "stroną postępowania o udzielenie zezwolenia na organizowanie masowej imprezy jest organizator takiej imprezy. Jedynym kryterium, określającym podmiot będący stroną w postępowaniu w sprawie udzielenia zezwolenia na organizowanie imprezy masowej jest jej przeprowadzenie. Tylko ten podmiot jest stroną, kto zamierza ją przeprowadzić".
Tym samym od strony u.b.i.m. nie ma przeszkód, że organizatorem był podmiot, który nie zajmuje się tym zawodowo.
Formalnie rzecz biorąc spółka powinna wykonywać działalność ustaloną przez jej wspólników w statucie. Istotne jest przy tym, iż w myśl art. 40 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym w KRS wykazuje się przedmiot działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) - nie więcej niż dziesięć pozycji, w tym jeden przedmiot przeważającej działalności na poziomie podklasy, z tym że w przypadku oddziałów przedsiębiorców zagranicznych, głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń oraz głównych oddziałów zagranicznych zakładów reasekuracji przedmiot działalności i przedmiot przeważającej działalności określa się dla oddziału. W efekcie przedsiębiorca może wykonywać działalność, której nie ma wykazanej w KRS, ale powinna być ona uwzględniona w statucie.
Należy przy tym podkreślić, iż dla celów podatkowych zgodność wykonywanej działalności ze statutem jest tak naprawdę bez znaczenia. Przychody z takiej działalności pozostają przychodami z działalności gospodarczej, a koszty z nimi związane należy uznać za koszty uzyskania przychodów.
Działanie spółki, o którym mowa w pytaniu jest jednak dla niej mało korzystne. Przychody z biletów będą stanowić jej przychody podatkowe, a kwota przekazana na cele charytatywne będzie darowizną, czyli nie będzie mogła być w kosztach. Lepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby organizatorem był podmiot, który ma otrzymać środki (np. jakaś organizacja pożytku publicznego), a spółka była jedynie sponsorem (koszty sponsoringu za reklamę stanowią koszty uzyskania przychodów). Ewentualnie imprezę należy zrobić wspólnie z tą organizacją (instytucją) i w drodze porozumienia ustalić, że to ona sprzedaje bilety na imprezę.
 
Więcej odpowiedzi na pytania z zakresu działalności gospodarczej i podatków znajdziesz w Kompasie Księgowo Kadrowym