Wprowadzenie zmian w ustawie z 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków wynika z konieczności implementacji postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z 19 maja 2010 roku. Nowela ma też poprawić skuteczność systemu oceny efektywności energetycznej budynków w Polsce, co w konsekwencji ma wpłynąć na poprawę jakości powietrza. Autorzy nowelizacji chcą też wprowadzić zmiany korygujące istniejące mechanizmy w obszarze sporządzania i przekazywania świadectw charakterystyki energetycznej oraz protokołów z kontroli systemów ogrzewania lub systemów klimatyzacji.
Cztery zmiany wynikające z dyrektywy
W zakresie zmian niezbędnych do przeprowadzenia prawidłowej implementacji dyrektywy 2010/31/UE, w projekcie przewidziano następujące rozwiązania:
- dotyczące strategii wspierania renowacji budynków: projekt długoterminowej strategii przygotowuje minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, na podstawie upoważnienia określonego w ustawie z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków;
- zmiany w przepisach ustawy o charakterystyce energetycznej budynków dotyczące wymagań w zakresie kontroli systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji, rozszerzające zakres systemów objętych obowiązkiem kontroli,
- umożliwienie powszechnego dostępu do podstawowych informacji zawartych w świadectwach charakterystyki energetycznej gromadzonych w Centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków,
- wprowadzenie obowiązku montażu w odpowiednich budynkach systemów automatyki i sterowania. To umożliwi m.in. stałe monitorowanie, rejestrowanie, analizowanie i dostosowywanie zużycia energii, wykrywanie utraty efektywności systemów technicznych budynku oraz informowanie osoby odpowiedzialnej za zarządzanie infrastrukturą techniczną budynku o możliwościach poprawy efektywności energetycznej.
Powstanie centralny system informacji rynku energii. Inteligentne liczniki będą powszechne>>
Świadectwa energetyczne budynków
W zakresie zmian niezbędnych do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu oceny energetycznej budynków w projekcie przewidziano następujące rozwiązania:
- wprowadzenie obowiązku sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej dla nowobudowanych budynków z chwilą ich oddawania do użytkowania,
- wprowadzenie mechanizmów gwarantujących przekazywanie świadectw charakterystyki energetycznej w związku ze sprzedażą lub wynajmem budynków lub części budynków,
- uzależnienie obowiązku przeprowadzania regularnych kontroli systemów ogrzewania lub klimatyzacji od dokonania zmian mających wpływ na ich efektywność energetyczną,
- doprecyzowanie regulacji dotyczących weryfikacji świadectw charakterystyki energetycznej przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,
- umożliwienie funkcjonowania świadectw charakterystyki energetycznej budynków lub części budynków oraz protokołów z kontroli systemów ogrzewania lub klimatyzacji również w postaci elektronicznej.
Zmiany mają wyeliminować wątpliwości i zwiększyć skuteczność przepisów
Ministerstwo Rozwoju Pracy i Technologii wyjaśnia, że projektowana regulacja przez doprecyzowanie obecnych przepisów przyczyni się do zwiększenia ich skuteczności oraz wyeliminuje wątpliwości interpretacyjne dotyczące obowiązków związanych z przekazywaniem tzw. paszportów energetycznych budynków, jak również związane z kontrolą systemów ogrzewania lub systemów klimatyzacji w budynkach. Doprecyzowanie systemu sankcji, pozwolą ministrowi na poprawę efektywności działania systemu weryfikacji świadectw charakterystyki energetycznej oraz protokołów z kontroli systemów ogrzewania lub systemów klimatyzacji.
Projektowana regulacja zawiera też przepisy, których celem jest wyeliminowanie dokumentów niebędących świadectwami w rozumieniu przepisów ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, tj. dokumentów sporządzonych bez wykorzystania centralnego rejestru charakterystyki energetycznej.
Zarówno świadectwa charakterystyki energetycznej budynków jak i protokoły z kontroli mają mieć postać elektroniczną. Założenia projektu przewidują wprowadzenie powszechnego dostępu do części informacji gromadzonych w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków. obejmują też zmiany w zakresie obowiązku kontroli systemów ogrzewania i klimatyzacji oraz połączonych systemów ogrzewania i wentylacji oraz klimatyzacji i wentylacji w budynkach.
Projekt zmiany ustawy o charakterystyce energetycznej budynków i zmianie innych ustaw rząd planuje przyjąć w II kwartale 2021 r. Na razie informacja o tym trafiła do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Paszport energetyczny, obowiązek, którego nikt nie egzekwuje
Mariola Berdysz, architekt, inżynier budowlany, dyrektor fundacji "Wszechnica Budowlana" pozytywnie ocenia zmiany zmierzające do wprowadzenia instrumentów umożliwiających egzekwowanie obowiązków w zakresie sporządzania świadectw energetycznych.
- Wyeliminowanie z zapisów Prawa budowlanego w 2015 roku obowiązku przedkładania świadectwa charakterystyki energetycznej do nadzoru budowlanego przy oddaniu budynku do użytkowania spowodowało, że obowiązek ten nie był realizowany. Podobnie działo się w przypadku sprzedaży i najmu lokalu czy budynku. Zmiana ta wpisuje się również w planowane zmiany dotyczące szczegółowego zakresu projektu budowlanego, w której od 1 lipca tego roku planuje się doprecyzowanie zawartości charakterystyki energetycznej budynków w projektach budowlanych – komentuje Mariola Berdysz.
Ekspertka wskazuje też, że wymóg przeprowadzania kontroli efektywności instalacji grzewczych z kotłami i instalacji klimatyzacji, po wprowadzeniu przepisu zwalniającego z obowiązku przeprowadzania tych kontroli w przypadku gdy „nie dokonano zmian mających wpływ na ich efektywność energetyczną” spowodowało, że po pierwszej kontroli w obiekcie, kolejne nie były już wykonywane.
- Nie ma także w obecnym brzmieniu ustawy przepisów pozwalających na skuteczne egzekwowanie tych obowiązków – dodaje Mariola Berdysz. Uważa, że projektowana zmiana dotycząca wprowadzenia obowiązku stosowania w budynkach systemów regulacji, pociągnie za sobą konieczność zmian przepisów techniczno-budowlanych, które od 19 września 2020 r. wskazują jedynie na obowiązek rozważenia możliwości technicznych i racjonalności ekonomicznej takich rozwiązań, a przepisy przejściowe tak naprawdę decyzje o wprowadzeniu takich rozwiązań oddają w ręce inwestora.
- To jest rozwiązanie dość kuriozalne jak na przepisy techniczno-budowlane – wskazuje dyrektor fundacji "Wszechnica Budowlana".