Jeśli produkt jest wykonany na zamówienie dystrybutora i sprzedawany wyłącznie przez tego dystrybutora, to ten podmiot odpowiada za opakowanie, a nie faktyczny wytwórca produktu w opakowaniu.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607, z późn. zm.) - dalej u.o.p.g.o., przepisom u.o.p.g.o. podlegają przedsiębiorcy wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach, których rodzaje określa załącznik nr 1 do u.o.p.g.o. Obowiązek zapewnienia odzysku i recyklingu odpadów powstałych z opakowań wymienionych w załączniku nr 1 do u.o.p.g.o. oraz uzyskiwania odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych nałożony został, w przypadku gdy produkt w opakowaniu jest wprowadzany na rynek krajowy przez przedsiębiorcę niebędącego wytwórcą produktu w opakowaniu, na przedsiębiorcę, który zlecił wytworzenie tego produktu i którego oznaczenie zostało umieszczone na produkcie w opakowaniu. W opisanym przez Państwa przypadku taka sytuacja zapewne występuje, gdyż na opakowaniu widnieje oznaczenie dystrybutora, który zapewne zlecił produkcję tego wyrobu i zajmuje się dalej jego dystrybucją. Oznaczenie to definiuje art. 1 ust. 1c u.o.p.g.o. W opisanym przypadku oprócz logo producenta jest także nazwa dystrybutora, a więc jest umieszczone oznaczenie zlecającego produkcję. Tak więc obowiązki związane z wprowadzaniem na rynek produktów w opakowaniach przenoszone są z producenta na dystrybutora, gdyż spełnione są równocześnie trzy warunki – zlecenie produkcji, oznaczenie zlecającego umieszczone na opakowaniu oraz zlecający zajmuje się dystrybucją produktu w opakowaniu.

Paweł Sosonowski