Pytanie
Firma prowadzi sklep z częściami samochodowymi (m.in. sprzedaje akumulatory i opony) oraz warsztat samochodowy. Firma posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów w zakresie odpadów wytwarzanych podczas realizacji usług naprawy i serwisu pojazdów. W wielu przypadkach klienci, którzy zakupują w sklepie nowy akumulator oraz opony dokonują wymiany tych elementów pojazdu na warsztacie będącej tą samą firmą co sklep. W tych przypadkach zużyte akumulatory i opony wykazywane są jako odpady wytworzone przez warsztat. Zdarzają się jednak sytuacje, że klienci kupują tylko nowe akumulatory lub opony i nie korzystają z usług warsztatu. W tych przypadkach często oddają do sklepu zużyte akumulatory.
Czy w związku z tym należy zgłosić sklep do rejestru starosty z tytułu zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie i transport odpadów, a firma powinna prowadzić ewidencję zbieranych odpadów?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 23 stycznia 2012 r.
Sprzedawca, który przyjmuje zużyte akumulatory i opony od kupujących nowe produkty tego rodzaju - bez świadczenia usługi ich wymiany - jest zbierającym zużyte akumulatory i opony, a nie ich wytwórcą, jak to ma miejsce w przypadku świadczenia usług w zakresie wymiany tego samego rodzaju części samochodowych. Zasadniczo zbieranie odpadów wymaga uzyskania zezwolenia na zbieranie zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o., ale zwolnione z obowiązku uzyskania tego zezwolenia jest zbieranie niektórych odpadów poużytkowych w placówkach handlowych prowadzących sprzedaż wyrobów przemysłowych oraz produktów w opakowaniach, po zużyciu których powstają odpady określone w załączniku do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rodzajów odpadów, których zbieranie lub transport nie wymagają zezwolenia na prowadzenie działalności (Dz. U. z 2004 r. Nr 16, poz. 154, z 2006 r. Nr 136, poz. 965 oraz z 2008 r. Nr 23, poz. 136) - dalej r.r.o.z. oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny wskazany w § 2 ust. 2 r.r.o.z.
Załącznik do r.r.o.z. wskazuje m.in. odpady w postaci opon oraz baterii i akumulatorów następujących rodzajów: 16 01 03, 16 06 01*,16 06 02*,16 06 03*, 16 06 04 (z wyłączeniem 16 06 03), 16 06 05, 20 01 33* Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi w 16 06 01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz niesortowane baterie i akumulatory zawierające te baterie, 20 01 34 Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33.
Należy jednak pamiętać, że w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666, z późn. zm.) - dalej u.b.a. zbieranie baterii i akumulatorów, które stanowią baterie i akumulatory przenośne, m.in. przez sprzedawców detalicznych odbywa się na jeszcze bardziej liberalnych zasadach. W przypadku baterii i akumulatorów przenośnych podmioty prowadzące miejsca ich odbioru są zwolnione z wymagań formalnoprawnych związanych ze zbieraniem odpadów, w tym zgłoszenia do rejestru prowadzonego przez starostę, o którym mowa w art. 33 ust. 5 u.o., w zakresie zużytych baterii lub zużytych akumulatorów (chociaż jednocześnie sprzedawca detaliczny baterii lub akumulatorów przenośnych jest obowiązany do prowadzenia miejsca odbioru) oraz z obowiązku prowadzenia ewidencji tych odpadów. Sprzedawca detaliczny baterii przenośnych lub akumulatorów przenośnych, którego powierzchnia sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn. zm.) przekracza 25 m2, jest obligatoryjnie prowadzącym miejsce odbioru, zgodnie bowiem z art. 48 u.b.a. jest obowiązany do:
1) przyjęcia selektywnie zebranych zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych od użytkownika końcowego przez udostępnienie pojemnika na zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne, bez możliwości żądania od niego zapłaty za ich przyjęcie;
2) przekazania zużytych baterii i zużytych akumulatorów, o których mowa w pkt 1, sprzedawcy hurtowemu lub zbierającemu zużyte baterie lub zużyte akumulatory.
Baterie przenośne i akumulatory przenośne to baterie i akumulatory, w tym ogniwa guzikowe lub zestawy, które są szczelnie zamknięte i mogą być przenoszone w ręku oraz nie stanowią baterii przemysłowej i akumulatora przemysłowego albo baterii samochodowej i akumulatora samochodowego, w szczególności określone w załączniku nr 2 do u.b.a.
Zbieranie przez sprzedawcę pozostałych typów baterii i akumulatorów, tj:
1) baterii i akumulatorów przemysłowych (baterie i akumulatory, które są przeznaczone wyłącznie do celów przemysłowych, zawodowych lub do używania w pojazdach elektrycznych, w szczególności określone w załączniku nr 1 do u.b.a.),
2) baterii i akumulatorów samochodowych (baterie i akumulatory, które są używane do rozruszników, oświetlenia lub inicjowania zapłonu w pojazdach) podlega u.o. W takim przypadku sprzedawca detaliczny podlega zwolnieniu z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie na podstawie r.r.o.z., ale zgodnie z art. 33 ust. 5 u.o. ma obowiązek zgłoszenia do rejestru prowadzonego przez starostę właściwego ze względu na miejsce prowadzenia zbierania odpadów. W tym celu należy złożyć wniosek spełniający wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 grudnia 2001 r. w sprawie zakresu informacji podawanych przy rejestracji przez posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskiwania zezwoleń oraz sposobu rejestracji (Dz. U. Nr 152, poz. 1734). Należy podkreślić, że zgodnie z art. 53 u.b.a. sprzedawca detaliczny kwasowo-ołowiowych baterii i akumulatorów samochodowych oraz baterii i akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych jest obowiązany do przyjęcia zużytych baterii i akumulatorów od użytkownika końcowego.
W przypadku zbierania zużytych baterii i akumulatorów niestanowiących baterii i akumulatorów przenośnych sprzedawca jest obowiązany także do prowadzenia ewidencji tych odpadów.
Maria Duczmal