Odpowiedź:
Firma posiadająca zezwolenie na zbieranie i transport odpadów transportująca na zlecenie osoby fizycznej odpady poremontowe z grupy 17 nie jest przedsiębiorcą odbierającym odpady od właścicieli nieruchomości. Właściciel nieruchomości może przekazać wytworzone przez siebie odpady komunalne, z wyłączeniem odpadów zmieszanych i zielonych każdemu przedsiębiorcy posiadającemu zezwolenie na gospodarowanie odpadami, bowiem nie zabrania tego ani ustawa z 14.12.2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2016 r. poz. 1987, ze zm.) - dalej u.o., ani ustawa z 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016 r. poz. 250) - dalej u.u.c.p.g. Jeśli więc przedsiębiorca świadczący usługę transportu odpadów posiada zezwolenie na transport gruzu, np. 17 01 01 lub 17 01 02, to odpad ten może przewieźć we wskazane miejsce do dalszego zagospodarowania. Jeśli przy tym posiada zezwolenie na zbieranie tych odpadów, to może gruz nie tylko transportować, ale również przyjąć. Właściciel nieruchomości nie musi wystawiać KPO, bowiem jest z tego obowiązku zwolniony, zgodnie z art. 66 ust. 4 pkt 2 u.o.
Jeżeli przedsiębiorca odbiera odpady komunalne (zmieszane i segregowane) od właścicieli nieruchomości nie mając wpisu do rejestru działalności regulowanej podlega karze administracyjnej na podstawie art. 9x ust. 1 pkt 1 u.u.c.p.g. W myśl tego przepisu kara wynosi 5 000 zł za pierwszy miesiąc wykonywania działalności bez wymaganego wpisu do rejestru oraz 10 000 zł za każdy kolejny miesiąc wykonywania działalności bez wymaganego wpisu do rejestru. W celu wymierzenia kary wójt/burmistrz/prezydent miasta powinien wszcząć postępowanie administracyjne, podczas którego wezwie przedsiębiorcę do złożenia wyjaśnień i ustalić, że przedsiębiorca nie posiada wpisu. Nie ma znaczenia, że wójt "wie" o tym, że przedsiębiorca nie posiada wpisu. Ma on obowiązek ustalenia wszystkich faktów stanowiących podstawę nałożenia kary. Postępowanie powinno zakończyć się decyzją nakładającą karę.
Piotr Ćwiek, autor współpracuje z publikacją Prawo Ochrony Środowiska
Odpowiedzi udzielono 23.03.2017 r.
Czy na odbiór gruzu od właścicieli nieruchomości należy uzyskać wpis do działalności regulowanej?
Pytanie pochodzi z publikacji Prawo Ochrony Środowiska: Przedsiębiorca posiada zezwolenie na zbieranie i transport odpadów gruzu z grupy 17. Podmiot zamierza podstawić kontener pod domem osoby fizycznej w celu odbioru gruzu i przewiezienia go do miejsca zbierania. Czy odbiór gruzu będzie traktowany jako odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na które należy uzyskać wpis do działalności regulowanej na terenie danej gminy? Co w sytuacji, gdy przedmiotowy wpis jest wymagany, a przedsiębiorca, pomimo tego że go nie posiada, odbierał odpady od osób fizycznych?