Zmiana Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 26 lipca 2024 r.
w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

Art.  1. 

W uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2022 r. poz. 990, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 34:
a)
w ust. 2 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3) przedstawiać przewidywane skutki prawne, w tym różnicę pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym;

4) przedstawiać przewidywane skutki społeczne, gospodarcze i finansowe;",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Uzasadnienie projektu ustawy powinno przedstawiać informacje o zasięgniętych opiniach, w szczególności jeżeli obowiązek ich zasięgania wynika z przepisów odrębnych ustaw. W wypadku poselskiego projektu ustawy, w stosunku do którego nie zasięgnięto opinii, Marszałek Sejmu przed skierowaniem projektu do pierwszego czytania kieruje go do zaopiniowania w trybie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.",

c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Uzasadnienie poselskiego projektu ustawy, w zakresie wymogów, o których mowa w ust. 2 pkt 3-5 oraz ust. 2a i 2b (deklarowane skutki regulacji), przedstawia się na formularzu, którego wzór określa Prezydium

Sejmu. Wzór formularza jest udostępniany w Systemie Informacyjnym Sejmu.",

d)
w ust. 7 wyrazy "ust. 2-3" zastępuje się wyrazami "ust. 2-3a",
e)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Marszałek Sejmu przed skierowaniem projektu ustawy do pierwszego czytania, z wyjątkiem projektów wnoszonych przez Prezydenta oraz Radę Ministrów, zarządza sporządzenie przez Kancelarię Sejmu opinii w sprawie zgodności wniesionego projektu z prawem Unii Europejskiej.",

f)
po ust. 9 dodaje się ust. 9a i 9b w brzmieniu:

"9a. Marszałek Sejmu przed skierowaniem do pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy albo projektu wniesionego na podstawie art. 118 ust. 2 Konstytucji zarządza sporządzenie przez Kancelarię Sejmu opinii w sprawie oceny skutków regulacji wniesionego projektu ustawy. W opinii uwzględnia się również analizę uwag zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych, o których mowa w art. 34a.

9b. Marszałek Sejmu przed skierowaniem do pierwszego czytania projektu ustawy wniesionego przez Senat albo Prezydenta może zarządzić sporządzenie przez Kancelarię Sejmu opinii, o której mowa w ust. 9a.";

2)
po art. 34 dodaje się art. 34a i art. 34b w brzmieniu:

"Art. 34a. 1. Marszałek Sejmu przed skierowaniem do pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy albo projektu wniesionego na podstawie art. 118 ust. 2 Konstytucji zarządza udostępnienie projektu w Systemie Informacyjnym Sejmu w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych.

2. Marszałek Sejmu przed skierowaniem do pierwszego czytania projektu ustawy wniesionego przez Senat albo Prezydenta może zarządzić udostępnienie projektu w Systemie Informacyjnym Sejmu w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych.

3. Uczestnicy konsultacji społecznych zgłaszają uwagi do projektu ustawy za pośrednictwem Systemu Informacyjnego Sejmu.

4. Termin na zgłoszenie uwag wynosi 30 dni od dnia udostępnienia projektu ustawy.

5. W uzasadnionych wypadkach, w szczególności, jeżeli z wnioskiem w tym zakresie wystąpi wnioskodawca projektu ustawy, Marszałek Sejmu może zarządzić odstąpienie od przeprowadzenia konsultacji społecznych, wyznaczenie terminu krótszego niż określony w ust. 4 albo zakończenie konsultacji przed upływem terminu. Informacja o powodach odstąpienia od konsultacji społecznych, wyznaczenia krótszego terminu niż określony w ust. 4 albo zakończenia konsultacji przed upływem terminu jest udostępniana w Systemie Informacyjnym Sejmu.

6. Uwagi, o których mowa w ust. 3, są udostępniane w Systemie Informacyjnym Sejmu.

7. Szczegółowy sposób przeprowadzania konsultacji społecznych określa Prezydium Sejmu.

Art. 34b. W przypadku, o którym mowa w art. 36 ust. 1a, Marszałek Sejmu przed skierowaniem projektu ustawy do pierwszego czytania może zarządzić:

1) sporządzenie przez Kancelarię Sejmu opinii, o której mowa w art. 34 ust. 9a i 9b;

2) udostępnienie projektu w Systemie Informacyjnym Sejmu w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych, o których mowa w art. 34a.";

3)
w art. 37 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Pierwsze czytanie może się odbyć nie wcześniej niż siódmego dnia od dnia doręczenia posłom druku projektu.";

4)
w art. 42 w ust. 2a dodaje się zdanie trzecie w brzmieniu:

"Do poprawki wnioskodawcy dołączają uzasadnienie, które powinno wskazywać potrzebę i cel zmiany.";

5)
w art. 43 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Komisje, do których skierowany został projekt ustawy (uchwały), przedstawiają Sejmowi wspólne sprawozdanie o tym projekcie, które określa stanowisko komisji w odniesieniu do projektu. Komisje przedstawiają sprawozdanie nie później niż w terminie 9 miesięcy od dnia przeprowadzenia pierwszego czytania. Marszałek Sejmu, na wniosek komisji, może wydłużyć termin, o którym mowa w zdaniu drugim, jednak nie dłużej niż o 3 miesiące. W przypadku zwrócenia się do wnioskodawcy o przepracowanie projektu, o którym mowa w art. 42 ust. 5, termin, o którym mowa w zdaniu drugim, liczy się od dnia skierowania projektu do komisji.";

6)
w art. 44:
a)
w ust. 2 dodaje się zdanie trzecie w brzmieniu:

"Do poprawki wnioskodawcy dołączają uzasadnienie, które powinno wskazywać potrzebę i cel zmiany.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Drugie czytanie może się odbyć nie wcześniej niż siódmego dnia od dnia doręczenia posłom sprawozdania komisji o projekcie.";

7)
w art. 47 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Projekt kieruje się ponownie do komisji, które go rozpatrywały, w razie zgłoszenia w drugim czytaniu poprawek i wniosków lub w celu sporządzenia poprawionego sprawozdania, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.";

8)
art. 51 otrzymuje brzmienie:

"Art. 51. 1. W szczególnie uzasadnionych wypadkach postępowanie z projektami ustaw oraz uchwał może ulec skróceniu przez przystąpienie do:

1) pierwszego czytania bez zachowania terminu określonego w art. 37 ust. 4;

2) drugiego czytania bez kierowania projektu do komisji;

3) drugiego czytania bez zachowania terminu określonego w art. 44 ust. 3;

4) trzeciego czytania bez kierowania projektu do komisji, w razie zgłoszenia w drugim czytaniu poprawek i wniosków.

2. Skrócenie postępowania z projektami ustaw oraz uchwał następuje na uzasadniony wniosek.

3. O wniosku, o którym mowa w ust. 2, rozstrzyga Sejm większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów albo komisja większością głosów.";

9)
w art. 54:
a)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Rozpatrzenie sprawozdania komisji przez Sejm może odbyć się nie wcześniej niż trzeciego dnia od dnia doręczenia posłom sprawozdania, chyba że Sejm postanowi inaczej. Przepisy art. 51 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.",

b)
ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Sejm, na wniosek Marszałka Sejmu, może rozpatrzyć uchwałę Senatu odrzucającą ustawę lub poprawkę zaproponowaną w uchwale Senatu bez kierowania ich do komisji. O wniosku rozstrzyga Sejm większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.";

10)
po art. 70g dodaje się art. 70ga w brzmieniu:

"Art. 70ga. 1. Przedstawiciel wnioskodawcy projektu ustawy, po zakończeniu wystąpień podmiotów, które biorą udział w wysłuchaniu publicznym, przedstawia stanowisko do wystąpień ustnie na posiedzeniu komisji, na którym odbywa się wysłuchanie publiczne, lub na piśmie w ciągu 7 dni od dnia zakończenia tego posiedzenia. Stanowisko w formie pisemnej uwzględnia wystąpienia niewygłoszone na posiedzeniu, o których mowa w art. 70i. 2. Stanowisko w formie pisemnej podlega udostępnieniu w Systemie Informacyjnym Sejmu.";

11)
w art. 166:
a)
w ust. 2 w zdaniu drugim po wyrazach "ustaw i uchwał" dodaje się wyrazy "wraz z uzasadnieniami",
b)
w ust. 4 po wyrazach "przebiegu obrad" dodaje się wyrazy

"oraz teksty poprawek zgłoszonych w formie pisemnej do projektów ustaw i uchwał wraz z uzasadnieniami";

12)
w art. 166a w ust. 3 po wyrazach "posiedzenia podkomisji" dodaje się wyrazy

"oraz teksty poprawek zgłoszonych w formie pisemnej do projektów ustaw i uchwał wraz z uzasadnieniami";

13)
w art. 176 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W Systemie Informacyjnym Sejmu umieszcza się zgłoszone w debacie poprawki do projektów ustaw i uchwał wraz z uzasadnieniami.".

Art.  2. 
1. 
Przepisy art. 34 ust. 3a i 7 uchwały zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą uchwałą stosuje się do projektów ustaw wniesionych po dniu wejścia w życie niniejszej uchwały.
2. 
Przepisy art. 34 ust. 9a i 9b, art. 34a oraz art. 34b uchwały zmienianej w art. 1 stosuje się do projektów ustaw wniesionych po dniu 30 października 2024 r.
3. 
Przepis art. 70ga uchwały zmienianej w art. 1 stosuje się do wysłuchań publicznych, w odniesieniu do których uchwała w sprawie przeprowadzenia wysłuchania publicznego została podjęta po dniu wejścia w życie niniejszej uchwały.
4. 
Przepisy art. 166 ust. 4, art. 166a ust. 3 oraz art. 176 ust. 2a uchwały zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą uchwałą stosuje się do poprawek zgłoszonych do projektów ustaw i uchwał po dniu wejścia w życie niniejszej uchwały.
Art.  3. 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 1 lit. f, pkt 2 i 5, które wchodzą w życie z dniem 31 października 2024 r.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2024.751

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zmiana Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 26/07/2024
Data ogłoszenia: 16/08/2024
Data wejścia w życie: 31/08/2024, 31/10/2024