1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych oraz wytyczne dotyczące programów stabilności i konwergencji państw członkowskich UE, przyjęte w czerwcu 2017 roku przez Radę Ecofin.
2 Nadawany w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 103, z późn. zm.).
3 Zalecenie Rady z dnia 12 lipca 2022 r. w sprawie krajowego programu reform Polski na 2022 r., zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Polskę programu konwergencji na 2022 r.
4 UstawaUstawaz dnia 26 stycznia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. poz. 202, z późn. zm.), ustawaustawaz dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 269, z późn. zm.), ustawaustawaz dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz. U. poz. 2243, z późn. zm.), ustawaustawaz dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. poz. 2687, z późn. zm.).
5 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Komunikat w sprawie kierunków reformy unijnych ram zarządzania gospodarczego, Bruksela, dnia 9.11.2022 r. COM(2022) 583 final.
6 Europejski Instrument Stabilności Finansowej i jego następca - Europejski Mechanizm Stabilności.
7 Komunikat Komisji do Rady, Wytyczne dotyczące polityki fiskalnej na 2024 r., Bruksela, dnia 8.3.2023 r. COM(2023) 141 final.
8 Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
9 Ustawa z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305, z późn. zm.).
12 Według metodologii ESA do wpływów z PIT zalicza się również wpływy z daniny solidarnościowej.
13 ang. the minimum excise duty rates that Member States must apply.
14 Dla lat 2020-2022 dane mają charakter wstępny ze względu na brak danych statystycznych w takiej szczegółowości, która umożliwiłaby przeprowadzenie pełnego szacunku.
16 Zgodnie z ustawą, relacja ta jest określana z wykorzystaniem ostatnich dostępnych danych dotyczących wartości rocznego PKB znanych podczas przygotowania projektu ustawy budżetowej.
17 Ustawa z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1927, z późn. zm.).
18 Zgodnie z Oceną Skutków Regulacji koszt całego programu w horyzoncie 10 lat, tj. od 2023 roku to około 18 mld zł, przy czym w pierwszych latach funkcjonowania tj. w horyzoncie Programu konwergencji jest on proporcjonalnie mniejszy. Por. https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/druk.xsp?nr=3096
19 Zgodnie z art. 146ef ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.).
20 Zastosowano podejście spójne z "Fiscal Sustainability Report 2021" Komisji Europejskiej, tzn. S1 mierzy konieczny wysiłek fiskalny, aby dług znalazł się na poziomie 60% 15 lat od końca prognozy (obecnie: w 2041 roku). Zakłada się, że wysiłek ten, mierzony dodatkową poprawą wyniku pierwotnego strukturalnego (SPB) w porównaniu ze scenariuszem bazowym, będzie koncentrował się w ciągu 5 lat następujących po okresie objętym Programem, tj. od 2027 roku do 2031 roku. Następnie SPB pozostanie niezmieniony, z wyjątkiem kosztów starzenia się.
21 W szczególności: dla potencjalnego wzrostu PKB zgodnie z "Wytycznymi zapewniającymi stosowanie jednolitych wskaźników makroekonomicznych" (Ministerstwo Finansów, październik 2022) oraz przy założeniach dla stóp procentowych oraz inflacji zgodnie z "Fiscal Sustainability Report 2021" (Komisja Europejska, kwiecień 2022).
22 Stochastyczne projekcje opracowane są z wykorzystaniem symulacji Monte Carlo opartej na 2000 losowań. Źródło: Fiscal Sustainability Report 2021 (Komisja Europejska, kwiecień 2022).
23 Prezentowane w tabeli prognozy wydatków na opiekę zdrowotną i długoterminową, zgodnie z metodologią prac przyjętych przez grupę roboczą, są dokonywane przez Komisję Europejską. Włączenie znowelizowanej ustawy do modeli prognostycznych, tj. uwzględnienie 7% PKB jako poziomu wydatków nastąpi w kolejnej edycji AWG.
25 Por. przypis 23.
26 Por. przypis 3.
27 Niniejsza część dokumentu stanowi aktualizację (wynikającą z przedłużenia perspektywy WPFP o kolejny rok, zgodnie z ustawowo określoną długością horyzontu tego Planu) dokumentu Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2022-2025 (przyjętego przez Radę Ministrów w kwietniu 2022 r.).
29 Przyjęta uchwałą nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (zperspektywą do 2030 r.) (M.P. poz. 260).
30 System planowania strategicznego uzupełnia m.in. 8 zintegrowanych strategii rozwoju, które uszczegóławiają Strategię i służą realizacji założeń w obszarach priorytetowych: Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2030; Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030; Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030; Strategia Zrównoważonego Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Rybactwa 2030; Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku; Polityka Energetyczna Polski do 2040; Polityka Ekologiczna Państwa 2030 - Strategia rozwoju w obszarze środowiska i gospodarki wodnej; Strategia Produktywności 2030.
31 Strategia, str. 6.
32 Starania te wpisują się w zasady "Polska aktywnym graczem o kształt UE" oraz "Polska silna współpracą", (Strategia, str. 31), a jednocześnie w cel dotyczący obszaru Bezpieczeństwo narodowe (Strategia, str. 272).
33 Strategia, str. 6.
34 Po 2024 r. nie wykazuje się planowanych wartości miernika dotyczących certyfikacji dla programów 20142020, ze względu na zakończenie ich realizacji. Jednocześnie, po roku 2023 nie planuje się wartości miernika dotyczącego kontraktacji dla programów z perspektywy 2014-2020, ze względu na końcowy etap realizacji tych programów nowe umowy już nie będą podpisywane (w 2023 r. wartość tego miernika zostanie wykonana na poziomie maksymalnym).
35 Od maja 2022 r. pełną obsługę świadczeń z Programu Rodzina 500+ przejął Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
36 Od 2023 r. program "MALUCH+" realizowany jest ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) wraz ze współfinansowaniem krajowym oraz ze środków KPO.
37 W Strategii zaprezentowano projekty strategiczne przewidziane do przygotowania i realizacji do roku 2020, w tym Narodowy Program Mieszkaniowy z horyzontem czasowym do 2030 roku, którego jednym z najważniejszych celów jest zwiększenie dostępu do mieszkań dla osób o dochodach uniemożliwiających nabycie lub wynajęcie mieszkania na zasadach komercyjnych.
38 W 2021 r. wskaźnik wypadkowości osiągnął wartość 4,75 (wg raportu Głównego Urzędu Statystycznego "Wypadki przy pracy w 2021 r."). Rzeczywista wartość wskaźnika za 2023 rok będzie znana 30.11.2024 r.
39 Strategia, str. 164.
40 Strategia, str. 182.
41 Strategia, str. 184.
42 Na podstawie kwoty wydatków stabilizującej reguły wydatkowej wylicza się coroczny nieprzekraczalny limit wydatkowy, określony w ustawie budżetowej na dany rok. Na rok 2023 limit zapisany w ustawie wynosi:1.004.425.693 tys. zł.
43 bez uwzględnienia klauzuli inwestycyjnej - por. Część I. Program konwergencji, rozdz. V.
44 Strategia, str. 206.
45 Strategia, str. 202.
46 Strategia, str. 233.
47 Strategia, str. 252.
48 Strategia, str. 246.
49 Strategia, str. 242.
50 Rynek mocy jest projektem strategicznym w ramach Polityki Energetycznej Polski. Wprowadzenie rynku mocy, jako rozwiązania pozwalającego na zapewnienie wystarczalności mocy wytwórczych w perspektywie średnio i długoterminowej jest również działaniem w wymiarze bezpieczeństwa energetycznego Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu na lata 2021-2030.
51 DSR (ang. Demand Side Response) jest mechanizmem dobrowolnego i czasowego obniżenia przez odbiorców zużycia energii elektrycznej lub przesunięcie w czasie jej poboru, w zamian za oczekiwane wynagrodzenie. Rozwiązanie stosuje się, by zabezpieczyć bilans mocy w krajowym systemie elektroenergetycznym.
52 Strategia, str. 268.
53 Strategia, str. 272.
54 Jest to kierunek interwencji nr 3 w zakresie obszaru Bezpieczeństwo narodowe. Strategia, str. 272.
55 Strategia, str. 272.
56 Strategia, str. 270.