Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

ZARZĄDZENIE Nr 131
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 września 2016 r.
w sprawie Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, zwany dalej "Komitetem", jest organem pomocniczym Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
§  2. 
1. 
Zadaniem Komitetu jest inicjowanie, przygotowywanie i uzgadnianie rozstrzygnięć albo stanowisk Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów w sprawach istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju.
1a. 
Zadaniem Komitetu jest w szczególności:
1)
rozpatrywanie spraw istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju, zleconych przez Przewodniczącego Komitetu lub zgłoszonych przez członków Komitetu i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu;
2)
inicjowanie i koordynowanie spraw istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju, zleconych przez Przewodniczącego Komitetu lub zgłoszonych przez członków Komitetu i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu;
3)
przedstawianie rekomendacji w zakresie rozwiązań w sprawach istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju, zleconych przez Przewodniczącego Komitetu lub zgłoszonych przez członków Komitetu i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu;
4)
zlecanie członkom Komitetu oraz jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym przez członka Komitetu zadań w sprawach istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju wskazanych przez Przewodniczącego Komitetu lub zgłoszonych przez członków Komitetu i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu oraz monitorowanie przebiegu realizacji tych zadań;
5)
rozstrzyganie wybranych, zgłoszonych przez członków Komitetu lub członków Rady Ministrów i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu, rozbieżności w sprawach istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju.
2. 
Komitet rozpatruje w szczególności projekty dokumentów rządowych:
1)
o istotnym wpływie na:
a)
zdolności rozwojowe gospodarki,
b)
zrównoważony rozwój, klimat i bezpieczeństwo energetyczne,
c)
rynek pracy i sytuację demograficzną,
d)
gospodarowanie finansami publicznymi i majątkiem Skarbu Państwa,
e)
jakość otoczenia regulacyjnego przedsiębiorców i obywateli;
2)
o przewidywanych skutkach finansowych w wysokości przekraczającej 500 mln zł rocznie.
§  3. 
(uchylony).
§  4. 
(uchylony).
§  5. 
(uchylony).
§  6. 
(uchylony).
§  7. 
1. 
W skład Komitetu wchodzą:
1)
Przewodniczący Komitetu - Prezes Rady Ministrów;
2)
Wiceprzewodniczący Komitetu - Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów;
3)
członkowie:
a)
Wiceprezes Rady Ministrów - Minister Aktywów Państwowych,
b)
Wiceprezes Rady Ministrów - Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu,
c)
Wiceprezes Rady Ministrów - Minister Rozwoju, Pracy i Technologii,
d)
Minister Cyfryzacji,
e)
Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej,
f)
Minister Infrastruktury,
g)
Minister Klimatu i Środowiska,
h)
Minister Rodziny i Polityki Społecznej,
i)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
j)
Minister do Spraw Unii Europejskiej,
k)
Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
1a. 
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komitetu jego kompetencje przysługują Wiceprzewodniczącemu Komitetu.
1b. 
W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na posiedzeniu Komitetu członka Komitetu w rozpatrywaniu spraw przez Komitet bierze udział wskazany przez tego członka Komitetu sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w urzędzie obsługującym nieobecnego członka Komitetu.
2. 
W przypadku rozpatrywania na posiedzeniu Komitetu spraw należących do zakresu kompetencji członków Rady Ministrów niewchodzących w skład Komitetu, Przewodniczący Komitetu zaprasza ich do uczestnictwa w posiedzeniu na prawach członka Komitetu.
3. 
Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, również inne osoby i podmioty niż określone w ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1b oraz ust. 2.
4. 
Sekretarzem Komitetu jest powoływany i odwoływany przez Przewodniczącego Komitetu dyrektor lub zastępca dyrektora komórki organizacyjnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  8. 
1. 
Komitet odbywa posiedzenia w terminach wskazanych przez Przewodniczącego Komitetu.
2. 
(uchylony).
§  8a. 
1. 
Organ wnioskujący informuje Komitet, za pośrednictwem Sekretarza Komitetu, o potrzebie rozpatrzenia projektu dokumentu rządowego, przekazując informację m.in. o:
1)
udostępnieniu projektu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny;
2)
wpływie projektu na obszary wskazane w § 2 ust. 2 pkt 1;
3)
przewidywanych skutkach finansowych projektu w wysokości przekraczającej 500 mln zł rocznie;
4)
innych okolicznościach uzasadniających konieczność rozpatrzenia projektu przez Komitet, w tym o rozbieżności stanowisk ujętych w protokole rozbieżności.
2. 
Przewodniczący Komitetu podejmuje decyzję o rozpatrzeniu przez Komitet projektu dokumentu rządowego, o którym mowa w ust. 1.
§  9. 
1. 
Sekretarz Komitetu opracowuje projekt porządku obrad Komitetu oraz wprowadza w nim zmiany na podstawie informacji uzyskanych od organów wnioskujących oraz Przewodniczącego Komitetu.
2. 
Projekt porządku obrad Sekretarz Komitetu doręcza osobom uczestniczącym w posiedzeniu Komitetu przed dniem posiedzenia, o którym mowa w § 8 ust. 1.
3. 
Porządek obrad Komitetu może zostać zmieniony lub uzupełniony przez Przewodniczącego Komitetu z inicjatywy własnej lub na umotywowany wniosek osoby, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1b lub ust. 2.
§  10. 
(uchylony).
§  11. 
W posiedzeniach Komitetu stale lub doraźnie uczestniczą, bez prawa udziału w podejmowaniu rozstrzygnięć, osoby zaproszone przez Sekretarza Komitetu, jeżeli uzna on ich udział w posiedzeniu za niezbędny do wykonywania powierzonych im zadań służbowych albo do obsługi prac Komitetu.
§  12. 
1. 
Posiedzenia Komitetu odbywają się przy obecności większości osób wchodzących w jego skład.
2. 
Rozstrzygnięcia Komitetu zapadają w drodze uzgodnienia.
3. 
W przypadku gdy uzgodnienie nie jest możliwe, rozstrzyga zdanie Przewodniczącego Komitetu.
4. 
Osoby, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1b oraz ust. 2, mogą zgłosić na posiedzeniu Komitetu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu.
5. 
Sekretarz Komitetu przekazuje osobom, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1b oraz ust. 2, Sekretarzowi Rady Ministrów i Sekretarzowi Stałego Komitetu Rady Ministrów przyjęte przez Komitet rozstrzygnięcia.
§  12a. 
1. 
Przewodniczący Komitetu może zarządzić odbycie posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zawiadamiając o tym członków Komitetu oraz osoby i podmioty, o których mowa w § 7 ust. 1b, 2 i 3.
2. 
Odbycie posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej obejmuje w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą się wypowiadać w toku posiedzenia,
3)
możliwość prowadzenia głosowań dotyczących rozstrzygnięć Komitetu

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

3. 
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do posiedzeń, których zakres tematyczny może dotyczyć informacji niejawnych w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§  13. 
(uchylony).
§  14. 
Przewodniczący Komitetu albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Komitetu może, na wniosek organu wnioskującego albo z inicjatywy własnej, zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
§  15. 
1. 
Komitet może określać sposoby i terminy wykonania prac mających na celu przygotowanie projektu dokumentu rządowego przewidywanego do rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów oraz wskazywać organy odpowiedzialne za ich wykonanie.
2. 
Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, przysługują również Przewodniczącemu Komitetu, jeżeli Komitet ten nie określił sposobu i terminu wykonania odpowiednich prac lub organów odpowiedzialnych za ich wykonanie.
§  15a. 
Organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne lub jednostki przez nie nadzorowane, na wniosek Przewodniczącego Komitetu, udzielają Komitetowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu jego zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i udostępniają dokumenty.
§  16. 
Przewodniczący Komitetu może powoływać zespoły robocze oraz zespoły doradczo-eksperckie, w celu realizacji zadań określonych przez Komitet albo Przewodniczącego Komitetu.
§  17. 
Komitet albo jego Przewodniczący może powoływać rzeczoznawców lub ekspertów do opracowania analiz, prognoz, ekspertyz, opinii lub koncepcji i projektów rozwiązań programowych.
§  18. 
(uchylony).
§  19. 
W zakresie nieuregulowanym w niniejszym zarządzeniu, do rozpatrywania projektu dokumentu rządowego przez Komitet stosuje się przepisy uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2016 r. poz. 1006, z późn. zm.).
§  20. 
Obsługę techniczno-organizacyjną Komitetu oraz środki związane z jego działalnością zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§  21. 
Traci moc zarządzenie nr 24 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 marca 2016 r. w sprawie Komitetu Rozwoju (M.P. poz. 220, 250 i 892).
§  22. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024