______1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 25, poz. 162 i Nr 61, poz. 410, z 2008 r. Nr 209, poz. 1315 i 1317 oraz z 2009 r. Nr 69, poz. 589 i Nr 143, poz. 1164.
ZAŁĄCZNIKI 1
Narodowy Bank Polski
Rada Polityki Pieniężnej
Sprawozdanie z wykonania
założeń polityki pieniężnej
na rok 2009
Warszawa, maj 2010
Spis treści
1. Strategia polityki pieniężnej
2. Polityka pieniężna
2.1. Uwarunkowania makroekonomiczne polityki pieniężnej NBP w 2009 r.
2.2. Polityka pieniężna w 2009 r.
3. Instrumenty polityki pieniężnej
3.1. Płynność sektora bankowego w 2009 r.
3.2. Narzędzia realizacji polityki pieniężnej w 2009 r.
Załącznik 1. PKB i popyt finalny
Załącznik 2. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych
Załącznik 3. Bilans płatniczy
Załącznik 4. Pieniądz i kredyt
Załącznik 5. Opis dyskusji na posiedzeniach decyzyjnych Rady Polityki Pieniężnej w 2009 r.
Załącznik 6. Wyniki głosowania członków Rady Polityki Pieniężnej nad wnioskami i uchwałami w 2009 r.
Przedstawiając Sprawozdanie z wykonania założeń polityki pieniężnej Rada Polityki Pieniężnej wypełnia Artykuł 227 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który nakłada na Radę obowiązek złożenia Sejmowi sprawozdania z wykonania założeń polityki pieniężnej w ciągu 5 miesięcy od zakończenia roku budżetowego. Zgodnie z Artykułem 53 ustawy o Narodowym Banku Polskim Sprawozdanie z wykonania założeń polityki pieniężnej publikowane jest w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Sprawozdanie przedstawia główne elementy realizowanej strategii polityki pieniężnej, opis uwarunkowań makroekonomicznych i decyzji podejmowanych w zakresie polityki pieniężnej w roku objętym sprawozdaniem, a także opis stosowanych instrumentów polityki pieniężnej. Ponadto do Sprawozdania dołączono załączniki, w których przedstawiono kształtowanie się istotnych zmiennych makroekonomicznych, a także Opisy dyskusji na posiedzeniach decyzyjnych Rady Polityki Pieniężnej i wyniki głosowania członków Rady nad wnioskami i uchwałami.
Jak podkreślono w rozdziale 1 niniejszego Sprawozdania, decyzje władz monetarnych wpływają na gospodarkę ze znacznym opóźnieniem, a najsilniejszy ich wpływ obserwowany jest po upływie kilku kwartałów. Ponadto w gospodarce występują wstrząsy makroekonomiczne, które - choć w większości pozostają poza kontrolą krajowej polityki pieniężnej - mogą w znacznej mierze wpływać na sytuację gospodarczą i procesy inflacyjne w kraju w krótkim, a niekiedy także w średnim okresie.
Przy ocenie polityki pieniężnej ex post należy brać pod uwagę powyższe uwarunkowania.