Tryb pokrywania zobowiązań jednostek budżetowych stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 lipca 1953 r.
w sprawie trybu pokrywania zobowiązań jednostek budżetowych stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.

Na podstawie § 72 ust. 3 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu państwa (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592) zarządza się, co następuje:
Przedmiot zarządzenia.
§  1.
1.
Zarządzenie reguluje tryb pokrywania przez jednostki budżetowe zobowiązań stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o orzeczeniach bez bliższego określenia, należy przez nie rozumieć orzeczenia zapadłe w postępowaniu arbitrażowym, prawomocne nakazy zapłaty, ugody zatwierdzone przez komisję arbitrażową oraz zarządzenia prezesa komisji arbitrażowej.
3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o tytułach wykonawczych bez bliższego określenia, należy przez nie rozumieć tytuły wykonawcze wydane w trybie kodeksu postępowania cywilnego.

Tryb pokrywania zobowiązań stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych.

§  2.
1.
Celem otrzymania należności pieniężnej wymagalnej na podstawie orzeczenia komisji arbitrażowej wierzyciel wypełnia w obowiązującej formie żądanie zapłaty i składa je w banku dla siebie właściwym.
2.
Do żądania zapłaty powinno być dołączone orzeczenie, zaopatrzone w klauzulę wykonalności.
§  3.
1.
Jeżeli bank, któremu złożono żądanie zapłaty, jest właściwy dla jednostki budżetowej będącej dłużnikiem, pokrywa należność w kwocie określonej w orzeczeniu:
1)
w zakresie budżetu centralnego - z rachunku kredytów i wydatków właściwego dysponenta kredytów bez względu na stan salda otwartych lub przekazanych temu dysponentowi kredytów;
2)
w zakresie budżetów terenowych - z rachunku bieżącego właściwego dysponenta kredytów, a w razie braku pokrycia - z rachunku dysponenta kredytów bezpośrednio wyższego stopnia i wreszcie w przypadku braku pokrycia i na tym rachunku - z rachunku podstawowego właściwego budżetu;
3)
w zakresie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych - z ich rachunków do wysokości salda posiadanych środków pieniężnych, a w pozostałej części - z określonych w pkt 1 lub 2 rachunków jednostek budżetowych.
2.
Jeżeli natomiast rachunek bankowy jednostki budżetowej będącej dłużnikiem lub innej jednostki zobowiązanej do pokrycia należności prowadzony jest przez inny bank (oddział), bank, któremu złożono żądanie zapłaty, przesyła je do pokrycia właściwemu bankowi (oddziałowi). W taki sam sposób postępują banki pokrywające należność częściowo (ust. 1 pkt 2 i 3).
3.
Jeżeli dłużnikiem jest jednostka budżetowa nie posiadająca rachunku bankowego, przypadająca od niej należność z orzeczenia pokrywana jest z rachunku jednostki nadrzędnej.
4.
Jeżeli w wyniku pokrycia należności z orzeczenia nastąpiło przekroczenie otwartych lub przekazanych kredytów budżetowych, najbliższe otwarcie lub przekazanie tych kredytów służy na pokrycie powstałego przekroczenia.
5.
Jeżeli wskutek niewskazania w żądaniu zapłaty rachunku, z którego powinna być pokryta należność, oraz podziałek klasyfikacji budżetowej, na które wypłacona należność powinna być zarachowana, bank zwraca się do jednostki budżetowej z żądaniem wskazania brakujących danych, a w przypadku nieotrzymania odpowiedzi w terminie dni 5 - pokrywa należność z rachunku, który uzna za właściwy.
§  4.
1.
Bank nie dokona zaspokojenia roszczenia z orzeczenia, jeżeli dłużnik przedstawi wypis zarządzenia prezesa komisji arbitrażowej wstrzymującego wykonanie orzeczenia.
2.
Przed pokryciem należności bank sprawdza, czy żądanie zapłaty wystawione zostało zgodnie z orzeczeniem oraz czy orzeczenie zawiera klauzulę wykonalności wystawioną w obowiązującej formie.
3.
Po pokryciu należności bank potwierdza na orzeczeniu datę wypłaty oraz sumę wypłaconej należności i przesyła je dysponentowi rachunku z jednym egzemplarzem żądania zapłaty.
§  5.
1.
Zobowiązania z orzeczeń, wydanych w stosunku do jednostek budżetowych w międzyczasie zlikwidowanych, pokrywane są:
1)
w zakresie budżetu centralnego - z rachunku jednostki, która przejęła zadania jednostki zlikwidowanej, a w razie braku takiej jednostki - z rachunku dysponenta kredytów bezpośrednio wyższego stopnia nad jednostką zlikwidowaną;
2)
w zakresie budżetów terenowych - z rachunku bieżącego jednostki, która przejęła zadania jednostki zlikwidowanej, a w razie braku takiej jednostki - z rachunku dysponenta kredytów bezpośrednio wyższego stopnia nad jednostką zlikwidowaną lub w przypadku braku pokrycia na tym rachunku - z rachunku podstawowego właściwego budżetu.
2.
Zobowiązania podlegające pokryciu z rachunku środków specjalnych lub gospodarstw pomocniczych, w przypadku zlikwidowania (zamknięcia) tych rachunków, pokrywane są z określonych w ust. 1 rachunków właściwych (macierzystych) jednostek budżetowych.
3.
Jeżeli jednostka zobowiązana do pokrycia zobowiązania jednostki zlikwidowanej nie uiści należności w terminie dni 7 po otrzymaniu wezwania wierzyciela zarządzenie pokrycia tej należności wydaje na wniosek wierzyciela organ finansowy właściwy dla danego budżetu. Ponadto organ finansowy właściwy dla danego budżetu orzeka o sposobie pokrycia zobowiązań zlikwidowanych jednostek budżetowych i zarządza pokrycie tych zobowiązań w przypadku:
1)
braku jednostki nadrzędnej zobowiązanej w myśl ust. 1 i 2 do uregulowania zobowiązania jednostki zlikwidowanej;
2)
przejęcia zadań jednostki zlikwidowanej przez różne jednostki organizacyjne;
3)
powstania z różnych innych przyczyn wątpliwości, z jakiego rachunku powinno być pokryte zobowiązanie jednostki zlikwidowanej.
§  6.
1.
Dysponent kredytów, z którego rachunku bank pokrył żądanie zapłaty, księguje wydatek we właściwej podziałce klasyfikacji budżetowej stosownie do tytułu zobowiązania bez względu na to, czy wydatek znalazł pokrycie w pozostałości otwartych w tej podziałce kredytów budżetowych.
2.
Jeżeli w wyniku zgodnego z przepisem ust. 1 księgowania wydatku nastąpiło przekroczenie kredytu otwartego lub przekazanego w danej podziałce klasyfikacji budżetowej, dysponent kredytów w celu pokrycia tego przekroczenia powinien poczynić odpowiednie starania o dodatkowe otwarcie lub przekazanie kredytu w tej podziałce w ramach jego preliminarza wydatków. Jeżeli nastąpiło przekroczenie rocznej sumy podziałki klasyfikacyjnej, dysponent kredytów, niezależnie od pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych powstania tego przekroczenia, powinien poczynić starania o odpowiednią zmianę swego preliminarza wydatków.
3.
W przypadku gdy należność pokryta została z rachunku bieżącego dysponenta wyższego stopnia lub z rachunku podstawowego budżetu, dysponent wyższego stopnia bądź organ finansowy:
1)
obciąża wypłaconą kwotą rachunek bieżący środków dla podległych dysponentów kredytów;
2)
zawiadamia o tym właściwego dysponenta i
3)
przekazuje mu otrzymane z banku dowody wypłaty (§ 4 ust. 3).

Tryb pokrywania zobowiązań stwierdzonych tytułami wykonawczymi.

§  7.
1.
Celem otrzymania należności pieniężnej stwierdzonej tytułem wykonawczym wydanym w trybie kodeksu postępowania cywilnego wierzyciel składa tytuł wykonawczy właściwej jednostce budżetowej, która obowiązana jest niezwłocznie należność uiścić.
2.
Jeżeli jednostka budżetowa nie uiści należności w terminie dni 7, wierzyciel zwraca się o jej pokrycie do jednostki nadrzędnej, która zarządza niezwłoczne pokrycie przypadającej wierzycielowi należności w trybie określonym w § 3 ust. 1-4.
3.
Przy pokrywaniu zobowiązań stwierdzonych tytułami wykonawczymi stosuje się również odpowiednio przepisy §§ 5 i 6.

Przepis końcowy.

§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024