(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 8500)(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, chorwackim, czeskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, irlandzkim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, rumuńskim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim oraz włoskim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 15 listopada 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937 i uchylające rozporządzenie (UE) nr 517/2014 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu stopniowego ograniczenia ilości wodorofluorowęglowodorów, które mogą być wprowadzane do obrotu w Unii, rozporządzenie (UE) 2024/573 poddaje ich wprowadzanie do obrotu rocznym limitom ilościowym.
(2) Zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/573 Komisja określa wartości odniesienia dla każdego producenta i importera, który zgodnie z prawem wprowadził wodorofluorowęglowodory do obrotu w Unii w latach 2021, 2022 lub 2023, zgodnie z mechanizmem obliczeniowym, o którym mowa w pkt 4 lit. a) i b) załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2024/573.
(3) Jak określono w załączniku VII do rozporządzenia (UE) 2024/573, maksymalne ilości wodorofluorowęglowodorów, które mogą być wprowadzane do obrotu w Unii w latach 2025 i 2026, powinny być jednakowe, a od 2027 r. powinny się zmniejszać. W związku z tym w niniejszej decyzji należy ustanowić wartości odniesienia na lata 2025 i 2026.
(4) Zgodnie z pkt 4 lit. a) załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2024/573 w celu określenia wartości odniesienia na lata 2025 i 2026 należy uwzględnić dane zgłoszone przez producentów i importerów zgodnie z art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 2 za lata 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 i 2023.
(5) Do celów określenia roku rozpoczęcia obliczania średnich rocznych wartości odniesienia, o których mowa w pkt 4 lit. a) załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2024/573, należy uwzględnić jedynie okres rozpoczynający się od roku, na który kontyngent został przydzielony po raz pierwszy zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/573, lub jedynie okres rozpoczynający się od roku, w którym podmiot zgodnie z prawem wprowadził wodorofluorowęglowodory do obrotu po raz pierwszy, jak zgłoszono zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 517/2014, w zależności od tego, które zdarzenie miało miejsce wcześniej. Zasada ta nie powinna mieć zastosowania do podmiotów, które wprowadziły do obrotu wodorofluorowęglowodory na podstawie kontyngentu obejmującego kontyngent przeniesiony na ich rzecz zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) nr 517/2014. Zamiast tego po pierwsze zasada powinna być następująca: dla każdego przeniesienia w danym roku rokiem rozpoczęcia obliczania średniej rocznej powinien być rok, w którym podmiot przenoszący swój kontyngent na rzecz podmiotu otrzymującego kontyngent wszedł na rynek (tj. rok, na który po raz pierwszy przyznano kontyngent podmiotowi dokonującemu przeniesienia, lub rok, w którym podmiot ten zgodnie z prawem wprowadził wodorofluorowęg- lowodory do obrotu po raz pierwszy, w zależności od tego, które zdarzenie miało miejsce wcześniej). Rok ten może przypadać na rok 2015 lub później, w zależności od każdego przypadku. Po drugie zasada ta powinna mieć zastosowanie wyłącznie do tej części wprowadzenia do obrotu, która dotyczy kontyngentu przeniesionego na rzecz przedmiotowego podmiotu. Część wprowadzania do obrotu dotycząca kontyngentu przyznanego przedmiotowemu podmiotowi w danym roku zgodnie z art. 17 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/573 powinna podlegać ogólnej zasadzie.
(6) Ponadto zgodnie z pkt 4 lit. b) załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2024/573 należy obliczyć wartość odniesienia dla każdego producenta i importera, który zgłosił wprowadzenie do obrotu w Unii wodorofluorowęglowodorów stosowanych do produkcji inhalatorów ciśnieniowych z dozownikiem do podawania składników farmaceutycznych. Tę wartość odniesienia należy obliczać na podstawie rocznej średniej ilości wodorofluorowęg- lowodorów wprowadzonych zgodnie z prawem do obrotu w Unii w celu takiego wykorzystania, począwszy od dnia 1 stycznia 2020 r., zgłoszonych zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 i art. 26 rozporządzenia (UE) 2024/573, za dostępne lata, na podstawie dostępnych danych. W celu określenia wartości odniesienia, o których mowa w pkt 4 lit b) załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2024/573 dla okresu od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. należy uwzględnić wszelkie dane zgłoszone przez producentów i importerów zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 za lata 2020, 2021, 2022 i 2023.
(7) Do celów określenia roku rozpoczęcia obliczania średnich rocznych wartości odniesienia, o których mowa w pkt 4 lit. b) załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2024/573, należy uwzględnić jedynie okres rozpoczynający się od roku, dla którego należy uwzględnić ilości przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu wodorofluorowęg- lowodorów wykorzystywanych do produkcji inhalatorów ciśnieniowych z dozownikiem do podawania składników farmaceutycznych zgłoszone po raz pierwszy zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 517/2014.
(8) Zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/573 w celu określenia wartości odniesienia dla każdego importera lub producenta na podstawie art. 17 ust. 1 tego rozporządzenia oraz przydzielenia kontyngentu na wprowadzanie wodorofluorowęglowodorów do obrotu w Unii na podstawie art. 17 ust. 4 tego rozporządzenia wszystkie podmioty mające tego samego beneficjenta rzeczywistego/beneficjentów rzeczywistych należy uznać za jeden podmiot. O ile beneficjent rzeczywisty nie wskazał inaczej, jednym podmiotem, dla którego ustala się jedną wartość odniesienia mającą zastosowanie do wszystkich podmiotów mających tego samego beneficjenta rzeczywistego, jest podmiot mający tego samego beneficjenta rzeczywistego, który jako pierwszy został zarejestrowany w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych ustanowionym na podstawie art. 20 rozporządzenia (UE) 2024/573. W tym celu przy ustalaniu wartości odniesienia dla importera lub producenta uznawanego za jeden podmiot mający tego samego beneficjenta rzeczywistego należy uwzględnić sumę indywidualnych ilości wodorofluorowęglowodorów wprowadzonych zgodnie z prawem do obrotu w Unii, obliczoną zgodnie z metodą obliczania średniej rocznej dla sytuacji, gdzie wprowadzenie do obrotu obejmuje przeniesienie kontyngentów, dla każdego podmiotu mającego tego samego beneficjenta rzeczywistego.
(9) Przy określaniu wartości odniesienia należy również uwzględnić trwałe przejęcie lub nabycie części działalności podmiotu związanej z wodorofluorowęglowodorami, co skutkuje zmianą przypisania jego wartości odniesienia i wartości odniesienia jego następcy prawnego zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/573. W związku z tym jedynie podmiot objęty art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/573, który został uznany za następcę prawnego, powinien być uprawniony do wartości odniesienia.
(10) Wartości odniesienia dla importerów i producentów należy określić na podstawie informacji dostarczonych przez zainteresowane podmioty w ich indywidualnych profilach w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych do czasu przygotowania niniejszej decyzji.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu do spraw fluorowanych gazów cieplarnianych ustanowionego na podstawie art. 34 rozporządzenia (UE) 2024/573,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 października 2024 r.