uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) 1 weszła w życie w dniu 5 stycznia 1976 r. Ostatnio zmieniono ją w dniu 20 września 2010 r.
(2) Zgodnie z art. 22bis AETR, propozycje zmian do artykułów wprowadzających suplementu 1B do załącznika do AETR mogą zostać przyjęte przez Grupę Roboczą ds. Transportu Drogowego Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) większością głosów oddanych przez obecne i uczestniczące w głosowaniu Umawiające się Strony. Zmiany te, po ich przyjęciu, są przedkładane Sekretarzowi Generalnemu ONZ, który notyfikuje o nich Umawiające się Strony.
(3) Grupa ekspertów ds. AETR oraz Grupa Robocza ds. Transportu Drogowego zostały ustanowione przez EKG ONZ w ramach AETR. Grupa robocza jest organem uprawnionym do opracowywania i przyjmowania zmian do artykułów wprowadzających suplementu 1B do załącznika do AETR, natomiast grupa ekspertów jest organem uprawnionym do opracowywania i przedkładania grupie roboczej propozycji zmian.
(4) Grupa ekspertów ds. AETR i Grupa Robocza ds. Transportu Drogowego na swoich posiedzeniach, które odbędą się odpowiednio w dniu 28 października 2024 r. oraz w dniach 29-31 października 2024 r., opracują wniosek dotyczący zmian w suplemencie 1B do załącznika do AETR dotyczących przyszłego wdrożenia niektórych działań w zakresie certyfikacji w ramach AETR i przyjmą te zmiany. Te działania w zakresie certyfikacji są konieczne do obsługi określonego w umowie systemu tachografów cyfrowych, który jest w dużej mierze oparty na systemie unijnym.
(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach grupy ekspertów ds. AETR i Grupy Roboczej ds. Transportu Drogowego, ponieważ zmiany suplementu 1B do załącznika do AETR będą wiążące na mocy prawa międzynarodowego, zgodnie z art. 21 ust. 6 i art. 22bis ust. 2 AETR, i mogą mieć decydujący wpływ na treść przepisów Unii, a mianowicie na rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006 2 i (UE) nr 165/2014 3 .
(6) Proponowane zmiany mają na celu rozwiązanie trudnej sytuacji we wdrażaniu systemu tachografów cyfrowych określonego w AETR dotyczącej prowadzenia przez Komisję niektórych działań w zakresie certyfikacji na rzecz niektórych Umawiających się Stron AETR spoza UE na mocy protokołu ustaleń podpisanego między EKG ONZ a służbami Komisji w 2009 r. Ten protokół ustaleń był odnawiany wielokrotnie w drodze porozumień administracyjnych, a ostatnio został odnowiony w dniu 28 listopada 2023 r. na okres do dnia 31 maja 2024 r.
(7) W ramach tych ustaleń administracyjnych Komisja wydaje producentom urządzeń certyfikaty interoperacyjności, które są niezbędne do homologacji typu AETR takich urządzeń. Wymóg 278 suplementu 1B do załącznika do AETR przewiduje obecnie pojedynczy właściwy organ odpowiedzialny za wydawanie świadectw interoperacyjności.
(8) Komisja jest również odpowiedzialna za zadania związane z generowaniem i utrzymywaniem pary kluczy europejskich oraz zarządzaniem nią w ramach infrastruktury klucza publicznego systemu tachografu cyfrowego AETR. Tę parę kluczy wykorzystuje się do certyfikacji krajowych kluczy publicznych Umawiających się Stron, które są z kolei wykorzystywane do certyfikacji kluczy umieszczonych w każdym urządzeniu. Wymóg CSM_007 w suplemencie uzupełniającym XI do suplementu 1B do AETR przewiduje obecnie organ uznany na szczeblu międzynarodowym za odpowiedzialny za działania w zakresie certyfikacji głównej.
(9) W następstwie decyzji Komisji o zawieszeniu tych działań w zakresie certyfikacji wobec Rosji i Białorusi w wyniku wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, przy ciągłym wsparciu wojskowym ze strony Białorusi, rola Komisji we wdrażaniu AETR została zakwestionowana przez oba te państwa. Nowe porozumienie administracyjne jest zatem bardzo mało prawdopodobne, co zagraża działaniom w zakresie certyfikacji prowadzonym przez Komisję wobec czternastu Umawiających się Stron AETR spoza UE.
(10) Unia powinna zatem poprzeć wniosek dotyczący zmiany suplementu 1B do załącznika do AETR, aby rola Komisji została uznana w samej umowie, tak aby mogła ona nadal wspierać wdrażanie AETR i prowadzić wyżej wymienione działania w zakresie certyfikacji na rzecz państw trzecich pod pewnymi warunkami.
(11) Stanowisko Unii w ramach grupy ekspertów ds. AETR ma zostać wyrażone przez Komisję, a stanowisko Unii w ramach Grupy Roboczej ds. Transportu Drogowego ma zostać wyrażone przez państwa członkowskie działające solidarnie w interesie Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2566 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2024/2566 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach grupy ekspertów ds. Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) oraz w ramach Grupy Roboczej ds. Transportu Drogowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ) oraz w odniesieniu do zmian suplementu 1B do załącznika do AETR |
Data aktu: | 23/09/2024 |
Data ogłoszenia: | 30/09/2024 |