Rozporządzenie wykonawcze 2024/1883 określające specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych i terminów przekazywania raportów dotyczących metadanych i raportów jakości w odniesieniu do tematu Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny dla roku referencyjnego 2025 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1883
z dnia 9 lipca 2024 r.
określające specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych i terminów przekazywania raportów dotyczących metadanych i raportów jakości w odniesieniu do tematu "Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny" dla roku referencyjnego 2025 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie europejskiej statystyki gospodarczej uchylające 10 aktów prawnych w dziedzinie statystyki gospodarczej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 1 i art. 17 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach tematu "Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) i handel elektroniczny", na potrzeby programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie", w celu monitorowania unijnych celów cyfrowych do 2030 r. dostarcza się danych, takich jak wskaźnik wykorzystania technologii cyfrowych, który odzwierciedla transformację cyfrową przedsiębiorstw, wykorzystanie usług przetwarzania w chmurze, dużych zbiorów danych (analiza danych) lub sztucznej inteligencji. W ten sposób uzyskuje się również informacje związane ze stanem zaawansowania cyfrowego dotyczące wielu innych obszarów polityki Unii, np. polityki "Europa na miarę ery cyfrowej".

(2) Aby móc ocenić jakość danych i zagwarantować, że dane dotyczące wykorzystania ICT i handlu elektronicznego są porównywalne i zharmonizowane, przed ich opublikowaniem wymagane jest przedstawienie raportów dotyczących metadanych i raportów jakości.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W odniesieniu do tematu "Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny", o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2152, państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane za rok referencyjny 2025 zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2
1. 
Roczny raport dotyczący metadanych w odniesieniu do tematu "Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny" za rok referencyjny 2025 przekazuje się Komisji (Eurostatowi) do dnia 31 maja 2025 r.
2. 
Roczny raport jakości w odniesieniu do tematu "Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny" za rok referencyjny 2025 przekazuje się Komisji (Eurostatowi) do dnia 5 listopada 2025 r.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu "Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny"

Obowiązkowe/fakultatywne Zakres (filtr) Zmienna
Obowiązkowe zmienne (i) wszystkie przedsiębiorstwa: 1) podstawowa działalność gospodarcza przedsiębiorstwa, w poprzednim roku kalendarzowym

2) średnia liczba pracowników i osób pracujących na własny rachunek, w poprzednim roku kalendarzowym

3) całkowity obrót (w ujęciu pieniężnym, bez VAT), w poprzednim roku kalendarzowym

4) liczba pracowników i osób pracujących na własny rachunek lub odsetek całkowitej liczby pracowników i osób pracujących na własny rachunek, które mają dostęp do internetu w celach służbowych

5) korzystanie z systemów i rozwiązań ICT, aby zmniejszyć zużycie energii w przedsiębiorstwie

6) korzystanie z systemów i rozwiązań ICT, aby zmniejszyć wykorzystanie materiałów (m.in. materiałów zużywalnych) lub zwiększyć wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu

(ii) przedsiębiorstwa, w których pracownicy i oso

by pracujące na własny rachunek mają dostęp do internetu w celach służbowych:

7) korzystanie z dowolnego rodzaju stałego łącza internetowego

8) posiadanie strony internetowej

9) korzystanie z mediów społecznościowych (tj. posiadanie profilu lub konta użytkownika)

10) prowadzenie sprzedaży internetowej towarów lub usług za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji przedsiębiorstwa (w tym ekstranetu), w poprzednim roku kalendarzowym

11) prowadzenie sprzedaży internetowej towarów lub usług za pośrednictwem stron lub aplikacji internetowej platformy handlowej wykorzystywanych przez wiele przedsiębiorstw do celów sprzedaży towarów lub usług, w poprzednim roku kalendarzowym

12) prowadzenie sprzedaży towarów lub usług z wykorzystaniem elektronicznej wymiany danych (EDI), w poprzednim roku kalendarzowym

13) korzystanie z oprogramowania do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) przy zarządzaniu zasobami poprzez wymianę informacji między różnymi obszarami funkcjonalnymi, takimi jak rachunkowość, planowanie, produkcja, marketing

14) korzystanie z oprogramowania do zarządzania relacjami z klientem (CRM) przy zarządzaniu informacjami o klientach, dotyczącymi m.in. relacji lub transakcji

15) stosowanie oprogramowania do analityki biznesowej (BI) w celu uzyskania dostępu do danych i ich analizy, przedstawiania wyników analiz zapewniających szczegółowe informacje na potrzeby podejmowania decyzji i planowania strategicznego

16) wykonywanie analizy danych (z wewnętrznych i zewnętrznych źródeł) przez pracowników przedsiębiorstwa

17) zlecanie analizy danych zewnętrznym przedsiębiorstwom lub organizacjom na rzecz przedsiębiorstwa (w tym analizy danych w oparciu o dane z wewnętrznych i zewnętrznych źródeł)

18) korzystanie z odpłatnych usług w chmurze

19) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji wykonującej analizę języka pisanego (takiej jak eksploracja tekstów)

20) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji przekładającej język mówiony na format nadający się do odczytu maszynowego (rozpoznawanie mowy)

21) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji generującej język pisany/mówiony lub kod źródłowy (wytwarzanie języka naturalnego, synteza mowy)

22) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji generującej obrazy, wideo, dźwięki/audio

23) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji identyfikującej przedmioty lub osoby w oparciu o obrazy lub

wideo (rozpoznawanie obrazów, przetwarzanie obrazów)

24) korzystanie z uczenia się maszyn (takiego jak uczenie głębokie) do analizy danych

25) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji automatyzującej różne procedury postępowania lub wspierającej procesy decyzyjne (takiej jak oprogramowanie do zrobotyzowanej automatyzacji procesów oparte na sztucznej inteligencji)

26) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji umożliwiających fizyczne przemieszczanie maszyn na podstawie autonomicznych decyzji opartych na obserwacji otoczenia (autonomiczne roboty, pojazdy autonomiczne, bezzałogowe statki powietrzne)

(iii) przedsiębiorstwa korzystające z dowolnego

rodzaju stałego łącza internetowego:

27) maksymalna zagwarantowana w umowie prędkość pobierania danych najszybszego stałego połączenia z internetem w zakresach: [0 Mbit/s, < 30 Mbit/s], [30 Mbit/s, < 100 Mbit/s], [100 Mbit/s, < 500 Mbit/s], [500 Mbit/s, < 1 Gbit/s], [> 1 Gbit/s]
(iv) przedsiębiorstwa posiadające stronę interne

tową:

28) strona internetowa przedsiębiorstwa zawiera opis towarów lub usług, lub informacje o cenach

29) strona internetowa przedsiębiorstwa umożliwia składanie zamówień lub dokonywanie rezerwacji online (np.

koszyk zakupów)

30) strona internetowa przedsiębiorstwa przewiduje możliwość personalizacji lub projektowania towarów lub usług online przez osoby odwiedzające stronę

31) strona internetowa przedsiębiorstwa umożliwia śledzenie lub sprawdzenie statusu złożonych zamówień

32) strona internetowa przedsiębiorstwa umożliwia dostosowanie zawartości strony dla osób odwiedzających ją

regularnie lub cyklicznie

33) na stronie internetowej przedsiębiorstwa znajduje się czat do obsługi klienta (wirtualny rozmówca, wirtualny agent lub osoba odpowiadająca klientom w czasie rzeczywistym)

34) strona internetowa przedsiębiorstwa zawiera ogłoszenia o wolnych stanowiskach pracy lub umożliwia aplikowanie online

35) strona internetowa przedsiębiorstwa jest dostępna w co najmniej dwóch językach

(v) przedsiębiorstwa, które dokonywały sprzedaży internetowej towarów i usług za pośrednictwem swoich stron internetowych lub aplikacji lub stron lub aplikacji internetowej platformy handlowej wykorzystywanych przez wiele przedsiębiorstw do celów sprzedaży towarów lub usług, w poprzednim roku kalendarzowym: 36) wartość sprzedaży internetowej towarów lub usług lub udział procentowy sprzedaży internetowej towarów i usług w łącznym obrocie, w poprzednim roku kalendarzowym

37) udział procentowy sprzedaży internetowej na rzecz konsumentów prywatnych (sprzedaż między przedsiębiorcami i konsumentami - B2C) w wartości sprzedaży internetowej, w poprzednim roku kalendarzowym

38) udział procentowy sprzedaży internetowej na rzecz innych przedsiębiorstw (sprzedaż między przedsiębiorcami - B2B) oraz na rzecz sektora publicznego (sprzedaż między przedsiębiorstwami a administracją publiczną - B2G) w wartości sprzedaży internetowej, w poprzednim roku kalendarzowym

(vi) przedsiębiorstwa, które dokonywały sprzeda

ży internetowej towarów lub usług za pośrednictwem swoich stron internetowych lub aplikacji lub stron lub aplikacji internetowej platformy handlowej wykorzystywanych przez wiele przedsiębiorstw do celów sprzedaży towarów lub usług, w poprzednim roku kalendarzowym:

39) udział procentowy sprzedaży za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji przedsiębiorstwa (w tym ekstranetu) w wartości sprzedaży internetowej towarów lub usług, w poprzednim roku kalendarzowym

40) udział procentowy sprzedaży za pośrednictwem stron lub aplikacji internetowej platformy handlowej wykorzystywanych przez wiele przedsiębiorstw do celów sprzedaży towarów lub usług w wartości sprzedaży internetowej towarów lub usług, w poprzednim roku kalendarzowym

(vii) przedsiębiorstwa, które dokonywały sprzedaży towarów lub usług w systemie EDI, w poprzednim roku kalendarzowym: 41) wartość sprzedaży towarów lub usług w systemie EDI lub udział procentowy sprzedaży towarów i usług w systemie EDI w łącznym obrocie, w poprzednim roku kalendarzowym
(viii) przedsiębiorstwa, w których analizę danych (z wewnętrznych i zewnętrznych źródeł) wykonują pracownicy tych przedsiębiorstw: 42) prowadzenie analizy danych pozyskanych z rejestrów transakcyjnych, takich jak szczegółowe dane dotyczące sprzedaży, dane dotyczące płatności (np. z ERP, sklepu internetowego przedsiębiorstwa)

43) prowadzenie analizy danych pozyskanych z informacji o klientach, takich jak informacje o dokonywanych zakupach, lokalizacji i preferencjach, recenzje klientów, historia wyszukiwania (np. z systemu CRM lub ze strony internetowej przedsiębiorstwa)

44) prowadzenie analizy danych pozyskanych z mediów społecznościowych, w tym z własnych profili przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych (takich jak dane osobowe, komentarze, wideo, audio, obrazy)

45) prowadzenie analizy danych internetowych (takich jak trendy w wyszukiwarkach, dane pozyskiwane z internetu - ang. web scraping data)

46) prowadzenie analizy danych pozyskanych z lokalizacji z urządzeń przenośnych lub pojazdów (takich jak urządzenia przenośne korzystające z sieci telefonii komórkowej, połączeń bezprzewodowych lub GPS)

47) prowadzenie analizy danych pozyskanych z inteligentnych urządzeń lub czujników (takich jak łączność maszyna-maszyna (M2M), czujniki zainstalowane w maszynach, czujniki produkcyjne, inteligentne liczniki, identyfikatory RFID)

48) prowadzenie analizy otwartych danych publicznych (takich jak rejestry publiczne przedsiębiorstw, informacje o warunkach meteorologicznych lub topograficznych, dane dotyczące transportu, mieszkań czy budynków)

49) prowadzenie analizy danych satelitarnych (takich jak obrazy satelitarne, sygnały nawigacyjne, sygnały pozycyjne), w tym danych uzyskanych z własnej infrastruktury przedsiębiorstwa lub z usług świadczonych przez podmioty zewnętrzne (np. stacji AWS Ground Station), z wyłączeniem danych o lokalizacji pochodzących z urządzeń przenośnych lub pojazdów wykorzystujących GPS
(ix) przedsiębiorstwa korzystające z odpłatnych

usług w chmurze:

50) korzystanie z poczty elektronicznej jako odpłatnej usługi w chmurze

51) korzystanie z oprogramowania biurowego (takiego jak edytory tekstów lub arkusze kalkulacyjne) jako odpłatnej usługi w chmurze

52) korzystanie z oprogramowania finansowego lub księgowego jako odpłatnej usługi w chmurze

53) korzystanie z oprogramowania do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) jako odpłatnej usługi w chmurze

54) korzystanie z oprogramowania do zarządzania relacjami z klientem (CRM) jako odpłatnej usługi w chmurze

55) korzystanie z oprogramowania zabezpieczającego (takiego jak program antywirusowy, sterownik dostępu do

sieci) jako odpłatnej usługi w chmurze

56) korzystanie z hostingu baz(-y) danych przedsiębiorstwa jako odpłatnej usługi w chmurze

57) korzystanie z przechowywania plików jako odpłatnej usługi w chmurze

58) wykorzystanie mocy obliczeniowej do uruchamiania własnego oprogramowania przedsiębiorstwa jako odpłatnej usługi w chmurze

59) korzystanie - w celu opracowania, testowania lub wdrożenia aplikacji - z platformy komputerowej (takiej jak moduły oprogramowania wielokrotnego użytku, interfejsy programowania aplikacji (API)) jako odpłatnej usługi w chmurze

(x) przedsiębiorstwa korzystające z technologii sztucznej inteligencji, w szczególności w odniesieniu do obowiązkowych zmiennych 19-26: 60) korzystanie z oprogramowania lub systemów sztucznej inteligencji do celów marketingu lub sprzedaży (np. profilowanie klientów, optymalizacja cen, spersonalizowane oferty marketingowe, analiza rynku oparta na uczeniu się maszyn, usługa wirtualnego rozmówcy oparta na przetwarzaniu języka naturalnego do celów obsługi klienta, autonomiczne roboty do przetwarzania zamówień)
61) korzystanie z oprogramowania lub systemów sztucznej inteligencji podczas procesów produkcji lub świadczenia usług (takich jak prognozowanie awarii lub optymalizacja procesów w oparciu o uczenie się maszyn, narzędzia służące do klasyfikacji produktów lub wykrywania wad produktów w oparciu o rozpoznawanie obrazów, autonomiczne drony do nadzoru produkcji, do celów bezpieczeństwa lub do zadań związanych z inspekcją, prace montażowe wykonywane przez autonomiczne roboty)

62) korzystanie z oprogramowania lub systemów sztucznej inteligencji do celów organizacji procedur administracyjnych w przedsiębiorstwie lub procesów zarządzania przedsiębiorstwem, takich jak wirtualni asystenci w oparciu o uczenie się maszyn lub przetwarzanie języka naturalnego (np. do celów sporządzania dokumentów), analiza danych lub podejmowanie strategicznych decyzji w oparciu o uczenie się maszyn (np. ocena ryzyka), planowanie lub prognozowanie biznesowe w oparciu o uczenie się maszyn, zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o uczenie się maszyn lub przetwarzanie języka naturalnego (np. wstępna selekcja kandydatów, profilowanie pracowników lub analiza wyników)

63) korzystanie z oprogramowania lub systemów sztucznej inteligencji w logistyce (np. autonomiczne roboty do operacji pobierania i pakowania w magazynach do celów wysyłki, śledzenia, dystrybucji lub sortowania paczek, optymalizacja trasy w oparciu o uczenie się maszyn)

64) korzystanie z oprogramowania lub systemów sztucznej inteligencji do celów bezpieczeństwa ICT (np. rozpoznawanie twarzy w oparciu o rozpoznawanie obrazów w celu uwierzytelniania użytkowników ICT, wykrywanie cyberataków i zapobieganie cyberatakom w oparciu o uczenie się maszyn)

65) korzystanie z oprogramowania lub systemów sztucznej inteligencji w obszarze rachunkowości, kontroli lub zarządzania finansami (np. uczenie się maszyn do celów analizy danych na potrzeby podejmowania decyzji finansowych, przetwarzanie faktur w oparciu o uczenie się maszyn, uczenie się maszyn lub przetwarzanie języka naturalnego wykorzystywane do zadań z zakresu księgowości)

66) korzystanie z oprogramowania lub systemów sztucznej inteligencji do działalności badawczo-rozwojowej lub innowacyjnej, z wyłączeniem badań nad sztuczną inteligencją (np. analiza danych na potrzeby prowadzenia badań, rozwiązywania problemów badawczych, opracowania nowych lub znacznie ulepszonych produktów/ usług opartych na uczeniu się maszyn)

Fakultatywne zmienne (i) wszystkie przedsiębiorstwa: 1) przekazanie sprzętu ICT (takiego jak komputery, monitory, telefony komórkowe) do miejsc zbiórki/recyklingu odpadów elektronicznych (w tym pozostawienie go w sklepie), gdy nie jest on już używany

2) pozostawianie sprzętu ICT (takiego jak komputery, monitory, telefony komórkowe) w przedsiębiorstwie, gdy nie jest on już używany (np. do wykorzystania na części zamienne, z obawy przed ujawnieniem szczególnie chronionych informacji)

3) sprzedaż, zwracanie przedsiębiorstwu leasingowemu lub darowanie sprzętu ICT (takiego jak komputery, monitory, telefony komórkowe), gdy nie jest on już używany

(ii) przedsiębiorstwa, które dokonywały

sprzedaży internetowej towarów i usług za pośrednictwem swoich stron internetowych lub aplikacji lub stron lub aplikacji internetowej platformy handlowej wykorzystywanych przez wiele przedsiębiorstw do celów sprzedaży towarów lub usług, w poprzednim roku kalendarzowym:

4) udział procentowy sprzedaży internetowej dóbr fizycznych w wartości sprzedaży internetowej, w poprzednim roku kalendarzowym

5) udział procentowy sprzedaży internetowej cyfrowych dóbr lub usług (świadczonych w formie cyfrowej) (np. oprogramowanie komputerowe lub inne treści cyfrowe, takie jak pobierane dane lub usługa transmisji strumieniowej (np. licencje na oprogramowanie komputerowe, książki elektroniczne, magazyny elektroniczne, aplikacje, kursy/seminaria internetowe)) w wartości sprzedaży internetowej, w poprzednim roku kalendarzowym

6) udział procentowy sprzedaży internetowej usług nieświadczonych w formie cyfrowej w wartości sprzedaży internetowej, w poprzednim roku kalendarzowym

7) sprzedaż internetowa na rzecz klientów zlokalizowanych w kraju, w którym znajduje się przedsiębiorstwo, w poprzednim roku kalendarzowym

8) sprzedaż internetowa na rzecz klientów zlokalizowanych w innych państwach członkowskich, w poprzednim roku kalendarzowym

9) sprzedaż internetowa na rzecz klientów zlokalizowanych w państwach spoza UE, w poprzednim roku kalendarzowym

(iii) przedsiębiorstwa, które dokonywały sprzeda

ży internetowej na rzecz klientów znajdujących się w co najmniej dwóch z następujących obszarów geograficznych: kraj, w którym znajduje się przedsiębiorstwo, inne państwo członkowskie lub inne państwo świata, w poprzednim roku kalendarzowym:

10) udział procentowy sprzedaży internetowej na rzecz klientów zlokalizowanych w kraju, w którym znajduje się przedsiębiorstwo, w wartości sprzedaży internetowej, w poprzednim roku kalendarzowym

11) udział procentowy sprzedaży internetowej na rzecz klientów zlokalizowanych w innych państwach członkowskich w wartości sprzedaży internetowej, w poprzednim roku kalendarzowym

12) udział procentowy sprzedaży internetowej na rzecz klientów zlokalizowanych w państwach spoza UE w wartości sprzedaży internetowej, w poprzednim roku kalendarzowym

(iv) przedsiębiorstwa, które dokonywały sprzeda

ży internetowej do innych państw członkowskich, w poprzednim roku kalendarzowym:

13) trudności ze sprzedażą do innych państw członkowskich: wysokie koszty dostawy lub zwrotu produktów, w poprzednim roku kalendarzowym

14) trudności ze sprzedażą do innych państw członkowskich: trudności związane z rozpatrywaniem reklamacji i rozstrzyganiem sporów, w poprzednim roku kalendarzowym

15) trudności ze sprzedażą do innych państw członkowskich: dostosowanie oznakowania produktów sprzedawanych do innych państw członkowskich, w poprzednim roku kalendarzowym

16) trudności ze sprzedażą do innych państw członkowskich: brak znajomości języków obcych do celów komunikacji z klientami w innych państwach członkowskich, w poprzednim roku kalendarzowym

17) trudności ze sprzedażą do innych państw członkowskich: ograniczenia ze strony partnerów handlowych przedsiębiorstwa dotyczące sprzedaży do niektórych państw członkowskich, w poprzednim roku kalendarzowym

18) trudności ze sprzedażą do innych państw członkowskich: trudności związane z systemem VAT w innych państwach członkowskich (np. niepewność dotycząca opodatkowania podatkiem VAT w różnych krajach), w poprzednim roku kalendarzowym

(v) przedsiębiorstwa korzystające z odpłatnych usług w chmurze: 19) łączny koszt usług w chmurze zakupionych przez przedsiębiorstwo, w poprzednim roku kalendarzowym
(vi) przedsiębiorstwa korzystające z technologii

sztucznej inteligencji, w szczególności w odniesieniu do obowiązkowych zmiennych 19-26:

20) opracowanie oprogramowania i systemów sztucznej inteligencji przez własnych pracowników (w tym pracowników zatrudnionych w spółkach dominujących lub stowarzyszonych)

21) modyfikacja komercyjnego oprogramowania lub komercyjnych systemów sztucznej inteligencji przez własnych pracowników (w tym pracowników zatrudnionych w spółkach dominujących lub stowarzyszonych)

22) modyfikacja otwartego oprogramowania lub otwartych systemów sztucznej inteligencji przez własnych pracowników (w tym pracowników zatrudnionych w spółkach dominujących lub stowarzyszonych)

23) zakup gotowego do użytku oprogramowania komercyjnego lub gotowych do użytku systemów komercyjnych sztucznej inteligencji (w tym przypadki, gdy były one już włączone do zakupionego produktu lub systemu)

24) zawarcie umów z wykonawcami zewnętrznymi w sprawie opracowania lub modyfikacji oprogramowania i systemów sztucznej inteligencji

(vii) przedsiębiorstwa, które nie korzystały z technologii sztucznej inteligencji, w szczególności w odniesieniu do obowiązkowych zmiennych 19-26: 25) rozważenie korzystania z dowolnej technologii sztucznej inteligencji, w szczególności w odniesieniu do obowiązkowych zmiennych 19-26
(viii) przedsiębiorstwa, które nie korzystały z technologii sztucznej inteligencji, ale rozważały korzystanie z nich, w szczególności w odniesieniu do obowiązkowych zmiennych 19-26: 26) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji, ponieważ koszty wydają się zbyt wysokie

27) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji, ponieważ w przedsiębiorstwie brakuje odpowiedniej wie

dzy fachowej

28) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji z powodu niezgodności z istniejącym sprzętem, oprogramowaniem lub systemami

29) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji z powodu trudności związanych z dostępnością lub jakością niezbędnych danych

30) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji z uwagi na obawy dotyczące naruszenia ochrony danych i prywatności

31) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji z powodu braku jasności co do konsekwencji prawnych (np. odpowiedzialności w przypadku szkód spowodowanych wykorzystaniem sztucznej inteligencji)

32) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji ze względów etycznych

33) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji, ponieważ nie są one przydatne dla przedsiębiorstwa

(ix) przedsiębiorstwa, które korzystały z systemów

i rozwiązań ICT, aby zmniejszyć zużycie energii lub wykorzystanie materiałów (m.in. materiałów zużywalnych) lub zwiększyć wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu:

34) monitorowanie i określanie ilościowe wpływu korzystania z systemów i rozwiązań ICT na zużycie energii lub materiałów
Jednostka miary Wartości bezwzględne, z wyjątkiem elementów związanych z obrotem w walucie krajowej (w tys.) lub udziałem procentowym (w łącznym) obrocie
Populacja statystyczna Zakres działalności:

sekcje C -J, L-N oraz grupa 95.1 NACE Rev. 2

Zakres klas wielkości:

przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 10 pracowników oraz osób pracujących na własny rachunek. Przedsiębiorstwa, w których liczba pracowników oraz osób pracujących na własny rachunek, nie przekracza 10, mogą ewentualnie zostać objęte badaniem.

Podziały Podział na rodzaje działalności

do celów obliczania agregatów krajowych:

- agregaty sekcji i grupy NACE Rev. 2: C + D + E + F + G + H + I + J + L + M + N + 95.1, D + E

- sekcje NACE Rev. 2: C, F, G, H, I, J, L, M, N

- działy NACE Rev. 2: 47, 55

- agregaty działów NACE Rev. 2: 10 + 11 + 12 + 13 + 14 + 15 + 16 + 17 + 18, 19 + 20 + 21 + 22 + 23, 24 + 25, 26 + 27 + 28 + 29 + 30 + 31 + 32 + 33

- agregaty działów i grup NACE Rev. 2:

26.1 + 26.2 + 26.3 + 26.4 + 26.8 + 46.5 + 58.2 + 61 + 62 + 63.1 + 95.1

wyłącznie do celu włączenia do wartości ogółem dla Europy:

- sekcje NACE Rev. 2: D, E

- działy NACE Rev. 2: 19, 20, 21, 26, 27, 28, 45, 46, 61, 72, 79

- grupa NACE Rev. 2:

95.1

- agregaty działów NACE Rev. 2: 10 + 11 + 12, 13 + 14 + 15, 16 + 17 + 18, 22 + 23, 29 + 30, 31 + 32 + 33, 58 + 59 + 60, 62 + 63, 69 + 70 + 71, 73 + 74 + 75, 77 + 78

+ 80 + 81 + 82

Klasa wielkości pod względem liczby pracowników i osób pracujących na własny rachunek: 10+, 10-49, 50-249, 250+; nieobowiązkowo: 0-9, 0-1, 2-9

Termin przekazania danych 5 października 2025 r.
1 Dz.U. L 327 z 17.12.2019, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1883

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1883 określające specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych i terminów przekazywania raportów dotyczących metadanych i raportów jakości w odniesieniu do tematu Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny dla roku referencyjnego 2025 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152
Data aktu: 09/07/2024
Data ogłoszenia: 10/07/2024
Data wejścia w życie: 30/07/2024